Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska serva min bil idag och tänkte köpa olja från biltema men vet inte vilken jag ska köpa?
Anledningen att jag köper på biltema är för att jag inte vill lägga för mycke pengar på bilen.
Jag köpte den ganska nyligen och har redan haft mycket problem med den.
Så vilken olja passar min bil bäst?

Jag tänkte byta bränslefilter också.
Någon som gjort det på sin s40? Det är ganska enkelt väl?
Jag har köpt haynes bok om s40 och de låter som att jag kommer klara det iaf
Senast redigerad av 1 mmd021, redigerad totalt 0 gånger.
En sån här borde göra susen http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... olja-5W40/
Du kommer att behöva ungefär 5.3 liter (vet inte vilken motor eller årsmodell du har men...). Se till att få rätt oljefilter 96-97 har det gamla filtret medan de nyare har insticksfilter. Skaffa även ny packning till oljepluggen.
Bränslefiltret är lätt att byta, dock har slangklämman som håller det en viss tendens till att rosta ganska fint, så se till att skaffa en nya sådan med.
Jag skulle som sagt byta olja idag men när jag lyfte upp bilen och skulle tömma oljan så gick det inte pga att oljepluggen var jängpaj. De ska vara 17" men den snurra bara runt och testa 16" men de gick inte så till slut testa jag skiftnycke o även tång men inget gick.

Vad ska jag göra? Dom inne på macken sa att man får borra hål i pluggen men jag undrar om det finns något lättare sätt att lösa de? Jag vill helst inte lämna in den eftersom jag hatar bilen och vill inte lägga ut mer pengar än vad jag behöver på den. Ja blev sjukt lurad på bilen. Jag har letat efter en fin s40 och valde den här som tydligen var den sämsta jag kunde valt.

Jag praktisera på en verkstad förrut och då kom de in en säljare som hade en pasta som man la i skruvar mm när dom var jängpaj så man kunde skruva ut dom. Finns de inget liknande till bultar?
För det första kan du definitivt inte ha 17" mutterhuvud, det vore större än hela oljetråget! Så jag antar att du menar mm.

Om det är huvudet på bulten som är rund, skulle jag testa med rörtång av bra kvalité, typ Bacho. Dom nyper förjävligt annars finns det också självnypande "fasta" nycklar som är anpassade för runddragna huvuden, men om det ändå misslyckas skulle jag rekomendera att antingen svetsa dit en fräsch mutter på det runda huvudet eller också borra ut! Men borrar du ut, är det väldigt stor risk att du sabbar jängorna i tråget så du lär då även behöva jänga om till snäppet större, samt givetvis införskaffa en ny oljeplugg.

Jag måste även vara fräck och fråga om du har någon vana av att mecka? Du verkar så frustrerad så det nästan låter bättre att du skulle överlåta jobbet till en verkstad.
Jag har lite vana. Jag praktisera på en bilberksta i drygt 1år och då gjorde jag de mesta men de var några år sen så mycke har jag glömt o därför skaffa jag mig haynes bok om s40. Jag blir inte irriterad på meckandet utan på bilen.
Jag känner mig så grovt lurad.
När jag köpte den så lova han att de inte var några fel på den och den va fin och märkte inget när jag provkörde men för varje vecka som gått så har de dykt upp nya fel. De fattas bara att kamremen ska gå sönder o slakta motorn.

Jag var orsäker innan på att köpa s40 för många sa att de var problem bilar men eftersom det är en volvo så trodde jag inte på dom.
Men nu när jag läst här inne på forumet så verkar de vara mycke fel på dom.

Till uffe: De hylsan och inte pluggen.
Är de nån skillnad på volvo`s pluggar o biltemas? Jag ska köpa ny o vill inte att samma sak ska hända så de värt o betala extra ifall dom har bättre kvalitet
Jag mena självklart mm
Tack för svaret iaf. Jag ska testa dina förslag.
Tror inte det har någon betydelse om du köper Volvo eller Biltemas. Se däremot till att inte dra för hårt och att alltid använda ny packning när du byter.
Om man har ny packning till pluggen behöver man inte alls dra hårt för att det skall bli tätt.
Jag vet inte riktigt om jag kan instämma på att x40 skulle vara renrakade problembilar. Jag håller med om att det är budget klass, men det är ingen skit för det... Man får vad man betalar för. Köp en gammal 940 om du vill ha något hållbart och pålitligt! :wink:

Jag köpte min V40 för ett år sen, och har bara haft sedvanliga servicejobb med den. Den har snart gått 27k mil och är en 01'a. Använder bilen dagligen och flitigt, han rullar på utan att klaga allt för mycket. Som sagt, du får ju inte glömma att det är en budget bil och ingen premium klass!

Lycka till i garaget! :-)-)
Jag vet att de är en billigare bil men de är fortfarande en volvo och volvo står för kvalitet så den borde vara mer pålitlig än en 940 740 mm eftersom den är nyare.

Nu så är jag också arg på bilen så om du frågar mig om en vecka så kommer jag nog tycka om bilen lite mer.

Jag testade med en polyriptång när ja hade den upplyft men det gick inte.
Tror du ändå att de kommer funka med rörtång?
Isf vilken av dom här är bäst? Jag vet att de inte är bästa kvalitet men de är bra pris på dom.
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchq ... 5ng&page=1

Jag har inte hittat såna där fasta nycklar som nyper till någonstans. Vart finns dom?

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]