Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#462278
2444ever skrev:Har funderat en del över bränsleförbrukningen (min "nya" V70 -00 har ju färddator som gör en medveten om det hela tiden), har ingen större kunskap om teknik/elektronik så det blir mest lite filosoferande, rätta mig gärna någon med kunskap. Och upprepar säkert en del som redan sagts...

Borde finnas ett optimalt varvtal (för given motor) för lägsta förbrukning, detta bör väl sedan påverkas av rådande motstånd, vind, däck, last, lutning etc. Även av utväxling, alltså att optimalt varvtal för 4.e växel inte är samma som för 5.e växel t.ex., givet samma yttre förutsättningar.
I så fall borde optimalt varvtal (hastighet) i en viss växel inte vara samma i uppförs/nerförsbacke. Och om man t.ex. kör i 70 skulle jag helt ogenerat tippa på att i stort motlut drar motorn mindre i 4an än 5an, medan i lite nerför så drar det mindre i 5an (med min manuella V70). Detta är ju ganska teoretiskt, är ju ingen höjdare att ligga i t.ex. 85 :roll: . Men som en grund för resonemanget att låta hastigheten sjunka i uppförsbacke.

Angående uppförsbackar måste det ju även där finnas någon optimal teknik, låter man hastigheten sjunka för mycket vid brant uppför så kan jag tänka mig att förbrukningen ökar, vid hög växel...

Tror (återigen utan att ha några kunskaper :lol: ), iaf på min V70, att farthållaren verkar vara optimerad för konstant hastighet istället för att tillåta lite ups and downs. Känns som att den accar/motorbromsar för minsta lilla ojämnhet. Å andra sidan skulle det ju inte vara bra med några extra km/h vid eventuell hastighetskamera i nerförsbacke. Skulle föredragit att den varit lite långsammare med korrigeringar.

Mycket svammel, men får väl skyllas på sen timma :)
*pettson* skrev:Min T5 med 4.00-1 i slutväxel, drar mera bensin i 90 än i 85, eller 95. Den drar mera i 110, än i 115. Med mera menar jag inte smådroppar utan vi pratar om ca 1dl milen extra genom dom 5km/h.
Som en sinus-kurva? (eller vad det heter). Verkar ju skumt. Men då kanske jag skall testa 130 istf 120 :D (på Autobahn givetvis) tyckte det var så trist när jag märkte att förbrukningen drog iväg mycket vid 120 istf 110. Men tråkigt att motorn har uppåt 3000 i varv vid 110 i 5an.
Kanske finns vissa "harmoniska" varvtal, på äldre bilar kan man ju höra att dom vibrerar mer/mindre vid olika varvtal. Min gamla 244 kändes väldigt harmonisk vid strax under 120.

Håller med om att det skulle skulle vara bra med en mätare som talar o när bilen drar mest ekonomiskt också vid olika hastigheter. Motorerna förbränner ju olika i olika hastigheter. Detta var det mycket snack om bland miljövänner, politiker, fordonsförare och specialister under 90-talet när maxhastigheten sänktes i landet till 90km/tim på våra motorvägar. Alla motorstarka bilar "spydde ut avgaser" vid lägre hastighet enligt många experter.
#462534
isak skrev:mätaren finns redan!
den tar bara inte hänsyn till regn snöslask motvind upp el- nerbackar luftfuktighet temperatur MM
Isak

I vilka bilar finns den inmonterad idag. Att den inte tar hänsyn till yttre faktorer är väl en tidsfråga innan den gör det om det är så att det är ett positivt tillbehör för förbrukningen.
#462556
isak skrev:mätaren finns redan!
den tar bara inte hänsyn till regn snöslask motvind upp el- nerbackar luftfuktighet temperatur MM
Isak
Klart den gör det, det visar ju momentan-förbrukning och den påverkas direkt av snöslask-backar-temp osv

Bara att köra så momentanförbrukningen är så låg som möjligt så kommer du lägst.

På en del nya båtar finns en koppling mellan denna och "gaspedalen" så båten alltid kör snålast möjlig fart.

I trafiken är det ju inte ok.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]