PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av oryx71
Jag har en PV444 där jag förmodar att tändspolen är trasig, får ingen gnista. frågan är bara hur byter jag tändspolen. Har fått tag i en beg tändspole med tändningslås utan nyckel. Så jag skulle vilja byta tändningslåset till mitt tändningslås på den tändspolen.

/ Pierre
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag förstår inte riktigt hur du menar nu, skall du byta tändningslås också?

Mvh GK
av oryx71
Nej, jag vill inte byta tändningslås, endast tändspole. Men hur får jag loss wiren som går från från tändningslåset till tändspolen.

MVH

Pierre
av Amarace
Det går inte, endera får du kapa den vajern/höljet o sedan ta kabeln däri som strömmatning till en annan tändspole (eller som i ditt fall, kapa bägge då), eller så får du byta till annan begagnad tändspole komplett med vajer och tändlås som fungerar.
Men själva nyckellåset går att ta loss, sitter ett stift man trycker in så kan man dra loss det, men går bara när man vridit nyckeln till nåt läge (minns inte vilket), så på det utan nyckel får du tänka till lite när du väl ser hur du ska göra på det andra, du ser hur du ska göra då.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Skruva lös tändlåset, två skruv under, böj ner wiren vrid nyckeln till startmotorläge tryck in stiftet dra ut hela insatsen.
Byt sen hela tändspolen med viren.
Skifta kablarna till nya låset-spolen.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
NickeGubben skrev:Skruva lös tändlåset, två skruv under, böj ner wiren vrid nyckeln till startmotorläge tryck in stiftet dra ut hela insatsen.
Byt sen hela tändspolen med viren.
Skifta kablarna till nya låset-spolen.
Aj faen, nya låset utan nyckel.
Har för mej att dom stal enklast genom att slå in en stor mejsel i nyckelspringan o tvångsvrida.
Men förstör inte kontaktstycket.
Det är bara pluskabeln till t-spolen inne i wiren, stöldskyddet.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]