Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Felbeskrivning:
Har en Volvo 855GLT MY97 som börjat (sen ett par dagar tillbaka) gå illa på tomgång. Huruvida den går illa även på höga varv kan vara svårt att avgöra eller? Lambda-lampan lyste dessutom häromdagen, så jag kopplade ur batteriet ett tag och sen lös den inte längre.

Symtom:
Det känns och låter som om den misständer, så igår bytte jag tändstift (Volvo original) men det hjälpte inte. De gamla stiften (cirka 4000 mil) såg helt okej ut, ljusbruna osv. Tomgången är oftast förhöjd och pendlar oftast en del, ibland ligger den uppåt 2000rpm och ibland ligger den så lågt (i kombination med misständningar) så att motorn håller på att dö om man inte ger gas. När man kör så verkar den dock gå helt som vanligt, inga symtom alls, varken rök eller ökad förbrukning eller några andra felsymtom.

Lite historia:
De senaste två åren har den ibland gått ojämt på tomgång om den varit kall och det varit väldigt fuktigt (regn) ute, och ibland i kombination med orkeslöshet på låga varv. När den blivit varm så har den alltid funkat som vanligt, dvs väldigt bra.

Idag:
Imorse började lambda-lampan lysa igen så jag svängde in på Bilia och de läste av felkoder, det som lagrats var misständning på 4st cylindrar. Bilia nollställde koderna (medan bilen gick (illa) på tomgång) och direkt därefter gick den betydligt bättre. Sen körde jag till jobbet 3 mil utan att lambda-lampan lyste samt att den inte misstände speciellt mycket alls, däremot ”pendlade” tomgången en del som tidigare.

Vad bör jag göra nu?
Jag har inte tummen mitt i näven, så en del vågar jag mig på själv om det skulle vara så, men jag har ju ingen direkt aning om vart man ska börja rota (byta) om man nu ska göra nåt själv.
Kan man utesluta tändkablarna med tanke på att hela 4st av 5 cylindrar misständer? Tändkablarna bytte jag för övrigt för två år sedan i hopp om att lösa problemet när det var fuktigt (regn) ute, enligt ”Lite historia:” ovan.
Har ni experter några bra förslag på hur jag ska gå tillväga nu? Är det lämpligt att först börja byta de mer centrala tändningsdelarna kanske? Vilka delar är det i så fall? Samt, har ni andra teorier eller förslag?

Mvh.
Senast redigerad av 3 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Börja med detta.

Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela och i gott skick. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga. rengör spjällhus och se till att vacuumkanalerna är fria från smuts.

Tomgångsmotor, rengöring samt funktionskontroll.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Mvh GK
Hej Kalle, tack för ditt svar!

* Så du tycker inte att det är värt att i första hand byta rotor och fördelarlock?

* Kommer man åt alla vakum- och insugsslangar uppifrån, eller måste man
även vara under bilen liksom, eller till och med demontera något för att komma åt?
Har aldrig gjort detta förut, så jag vet inte var jag ska spruta riktigt ;)... Men det
ger sig kanske...?

* Hur rengör man spjällhuset, eller snarare; hur kommer man så långt att man
kan rengöra det, dvs vad behöver man demontera för att "komma åt"?

* Hur gör man en funktionskontroll på tomgångsmotorn?

Som sagt, lite novis är jag ;).

Mvh!
av *pettson*
Okalettos skrev:Hej Kalle, tack för ditt svar!

* Så du tycker inte att det är värt att i första hand byta rotor och fördelarlock?

* Kommer man åt alla vakum- och insugsslangar uppifrån, eller måste man
även vara under bilen liksom, eller till och med demontera något för att komma åt?
Har aldrig gjort detta förut, så jag vet inte var jag ska spruta riktigt ;)... Men det
ger sig kanske...?

* Hur rengör man spjällhuset, eller snarare; hur kommer man så långt att man
kan rengöra det, dvs vad behöver man demontera för att "komma åt"?

* Hur gör man en funktionskontroll på tomgångsmotorn?

Som sagt, lite novis är jag ;).

Mvh!
1/ fördelarlock och rotor är nåt som alltid måste vara i bra skick. Det är aldrig fel att byta ut det till fräscha saker.
2/Du vet säkert hur en slang ser ut, du vet säkert hur en slang ser ut när den läcker ut vätska. Här letar du minimala sprickor till stora hål. Men vi kan inte fylla motorn med vätska. Däremot är det undertryck i slangarna när motorn går. Du sprutar alltså startgas på slangarna från början till slut. Suger motorn i sej kommer du att höra det. Suger inte motorn i sej så hörs ingen skillnad. Hörs ingen skillnad är den slangen clearad och du kan testa nästa slang. Det mesta går att komma åt uppifrån, gas tar sej runt slangen ändå.
3/ jag säger som arga snickaren... Gör klart en sak i taget. Bekymra dej för nästa sak när du är klar med dom andra. Återkom när du kommit till den här punkten.
4/Som sagt.. den här punkten är sist, bry dej om den sist.
5 Alla är vi noviser i början, men huruvida du ska bli bättre på nånting är i dina egna händer. Sköt sånt här på det sätt som du sköter ditt övriga jobb om dagarna.
Stressar du inte då, stressa inte nu. Tar ditt vanliga jobb tid och du är van, låt det här ta tid. Lär du dej nånting på jobbet? Ta det lugnt och låt allt sjunka in som du upptäcker när du felsöker. Analysera allting basic, allt är inte supersvårt och magiskt. Det mesta är faktiskt mycket enkelt bara man ser möjligheterna.
Hej igen. Problemet är troligen helt löst!
Skulle precis till att byta rotor och fördelarlock när en kompis såg
att slangen från grenrören till EGR-ventilen (?) gått helt av.
Slangen var för övrigt ganska sprucken. Tog bort resterna på stutsen
och lyckades trycka dit slangen. Nu går motorn jättefint igen :).
Ska byta slangen såklart, nån dag ;).
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]