Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan en tjejkompis köpte sig precis en s40 2.0t -99 ca 17 tusen mil. Full servic
Efter två veckor sa hon att den börja hacka när hon gasade på.
Efter några dagar va detta borta.

Nu efter ca en vecka utan problem så började det igen,
Jag provade bilen idag. Kör man iväg lugnt så funkar allt. Men så fort man trampar gasen i bott så började den typ kväva sig själv. Tappade ork (något extremt) höll man kvar gasen nere så försvann all kraft och precis som motorn går ner i tomgång.Hände inget.(trodde den stängdes av)
Släppte gasen och så tog det några sekunder så börja den rulla igen eller ja reagera på gasen igen.Och allt funkade igen.

Allt ska va org förutom avgassystemet.

Vad kan detta va?
Tror int det är stiften, men kolla dom ändå sedan kolla efter sprickor på tändspolarna, kolla slangar efter luftläckage, sprickor osv. kolla turbons wastegate arm.

Kan vara LMM som ger sig, eller också en lambdasond..

Men kolla gratis grejerna först, sen kan du läsa av felkoder så förhoppningsvis slipper du leta i blindo.
Ditt problem kan mycket väl bero på bränsletillförseln

Kan vara följande orsaker.

Bränslepumpsrelä, igensatt bränslefilter, bränslepump, förträngning i bränsleledning eller dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Kontrollera och byt vid behov luftfiltret.

Mvh GK
Oj oj ser ut som jag får en jobbig framtid :)

Jag har sprickor i tändspolarna på min bil och det e inte all samma syndrom. Men vist kan man kolla de ändå.
min mer hackar. Hennes mer stryper sig dör.

Precis som den inte får luft/bensin.

Mm får börja någon stans och gå igenom alla punkter :(
Hej

Jag har liknande problem med min bil,
Det är svårt och förklara men när jag försöker gasa så förvandlas bilen till en skrothög som bara låter taktaktak och den ökar väldigt lite i hastighet.
Nu när jag kör så lägger jag offtast inte i 3an fören jag kör i minst 40km/h 4an typ 90km/h och 5an 120km/h för ifall jag gör det så blir det så där.
Jag bytte tändstift igår men de löste inte problemet och jag tänkte byta luftfilter/olja/oljefilter idag men tror inte att de är det som är problemet men de är ändå dags för service.

Är de någon som kan vet vad de är eller du som startat tråden har du kommit på vad de är?
Ifall inte så kan du väl posta lösningen när du funnit den så gör jag likadant
hej igen.Blir inte klok på felet. Nu har bilen gått bra i två veckor och denna veckan så börja den cp:a igen. Hackar går värre än allt annat jag har kört. Ingen ork. hackar och hoppar så fort man bara ger lite gas så blir den cp.

Men om tex tändspolen/spolarna skulle va trasiga skulle den inte funka klockrent i bland. Samma tänker jag med luftmassomätaren och bensin filter.

Någon med tips?
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från a[…]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]