Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag är en av flera tusen passiva forum användare. Jag har nog sökt här 1000 ggr :) Äntligen blev jag aktiv.

Jag fick problem med att min Volvo 945 SE inte startade och tjejen blev stående med barn och matkassar, som tur var inte så långt hemifrån. Jag misstänkte soppatorsk eller bränslepumpsreläet, efter lite samtal med bilintresserade. Jag åkte dit med en kompis för att eventuellt dra hem bilen om den inte startade, men det gjorde den ??:-/ . Körde hem den och utan några direkta problem.
Snabbt bytte jag bränslepumpsreläet och hoppades på att felet var avklarat. En vecka senare händer samma sak. Tjejen blir stående med bilen. Denna gången startar den inte.
Jag bogserar den till ett garage och börjar felsöka.
Gnista på stiften, inte tändningen.
Lossar på bränsleslangen i motorrummet, stoppar på en PET-flaska och vrider på tändningen. Inte en droppe soppa kommer.
Jag byter bränslepumpsreläet igen, tillbaka till det gamla. Det kanske glappade, men nähä. Bilen vill inte starta
Jag lyssnar om bränslepumpen går när jag vrider på tändningen, men jag hör inget. Ingen utan mina kompisar heller, vilka dock är lite mindre bilintresserade.
OK, Då plockar jag ur bränslepumpen. Sliter som en dåre(ack vad lätt det var när man fick till knycken :twisted: ) men lyckas få ut skiten ur tanken. Ruskar lite glatt i den och så tänker jag att jag måste ju kolla om det är något fel på den. Stoppar dit lite 12V och glatt sprutar det ut resten av bensinen över hel mig :-O)
Nähä inte den heller. Stoppar tillbaka den ner i tanken. Kopplar på batteriet igen och VIPS bilen startar....
Nu till frågan, ska jag byta bränslepumpen eller kan det vara något annat fel?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]