Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hejsan har en s40 t4 -00
Har fått tag i en chipad box ifrån en s40 t4-01 ifrån Bsr
Passar denna boxen min?

Samtidigt kan jag slänga in en extra fråga.
Jag har en 00a som sagt. Hört att denna kallas fas 1,5 stämmer detta?
Hörde också att min "1,5" ska va "bättre motor" stämmer detta . Och varför i så fall?
av JohnBSR
Jonas_latt skrev:Hejsan har en s40 t4 -00
Har fått tag i en chipad box ifrån en s40 t4-01 ifrån Bsr
Passar denna boxen min?
Tyvärr inte. Dels är det olika motortyper, men först och främst så sitter bilens individuella Imobilizer-kod integrerad i motorstyrenhetens programvara (och denna kod uppdaterar sig med jämna mellanrum under körning) så dessa styrboxar är således individuella och passar endast till den bil (d.v.s. immo-enhet, tändningslås och därmed alla andra lås på bilen) de en gång i tiden satt monterade i. Detta kan förvisso låsas upp av bl.a. Volvo "m.fl". men är inget som i regel görs.
Jonas_latt skrev:
Jag har en 00a som sagt. Hört att denna kallas fas 1,5 stämmer detta?
Hörde också att min "1,5" ska va "bättre motor" stämmer detta . Och varför i så fall?
Kontrollera Ditt chassienummer. Om Du har bokstaven "Y" på 10:e position så är det en "Fas 1.5". Lite mer info om denna motor finner Du i tråden nedan.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=59478
Han som säljer detta påstår att det ska gå Gifta in boxen. Vad skulle sånt kosta? vilka kan göra detta?

Men kanske inte hjälpe då du sa att det va olika Motortyper?!
F*n att det aldrig kan va smidigt då? jag letar/e sugen på chip inför nästa år och hittade detta så billigt :(

Men enda positiva är väl då att jag har en trimvänligmotor om jag inte tolkat fel :)
av JohnBSR
Jonas_latt skrev:Så man kan inte gifta in en sån box eller något?
JohnBSR skrev:Detta kan förvisso låsas upp av bl.a. Volvo "m.fl".
Jonas_latt skrev:Det är alltså omöjligt att då den funka?
Nej. Läs ovan. Sedan kan man givetvis ta immo-enhet från samma bil som ECU'n satt i från början, tillsammans med låsen etc. så fungerar det. Dock är det fortfarande olika motortyper och kalibrteringsdatat skiljer en hel del minst sagt. Utöver det sitter det olika revisioner av styrenheter i de båda bilarna som i sin tur är väldigt olika (olika programvarustorlekar och IC's etc.) så att få detta att fungera tillfredsställande kommer att kosta Dig bra mycket mer än att köpa en trimsats som redan från början är avsedd för Din bil tyvärr.
Jonas_latt skrev: Men enda positiva är väl då att jag har en trimvänligmotor om jag inte tolkat fel :)
...mycket trimvänlig...

M.v.h.
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]