Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja !

Funderar på att köpa en V40 -00 ikväll...

nu är det så att kopplingen kan "gnälla till" ibland när man precis hittar drag läget.. Det är inte alltid utan bara nångång emellanåt. mer sällan att den gör det än att den gör det. När du väl fått dragläget så är det tyst utan det kan vara precis när du hittar dragläget den kan gnälla till lite.

Några ide´r på vad det kan vara ?!

Läst om den ingående axeln men den e inte trög växlad osv..

:)

Alla tips mottages ! ;)
Har faktiskt någon liknande tendens med min koppling, även där hör man det du syftar på dels vid dragläget och när man drar upp kopplingen lite efter att man tryckt ner den helt, och precis som trådskaparen är inte detta alltid utan ibland. Bilia har smörjat kopplingen, men det har inte hjälpt.
Även jag har hört detta gnällande ljud med min koppling ett fåtal ggr! Relaterar det till något helt "ofarligt" problem då kopplingen varken slirar eller luktar illa...

Men bra att du tog upp det, då får vi reda på att det kan förekomma och troligtvis är ofarligt :)

Edit: Och för att tillägga är min bil lättväxlad, kopplingen varken tuggar eller slirar. Så det finns ingen anledning att oroa sig för att detta skulle vara något körbarhetsproblem!
metalHJ skrev:Även jag har hört detta gnällande ljud med min koppling ett fåtal ggr! Relaterar det till något helt "ofarligt" problem då kopplingen varken slirar eller luktar illa...

Men bra att du tog upp det, då får vi reda på att det kan förekomma och troligtvis är ofarligt :)

Edit: Och för att tillägga är min bil lättväxlad, kopplingen varken tuggar eller slirar. Så det finns ingen anledning att oroa sig för att detta skulle vara något körbarhetsproblem!
Precis samma här om kopplingen, inget fel alls på den. Känns precis som om den vore flångans ny!
Undrar vad sjutton det kan vara som gör det "gnäll" ljudet. Inte så man stör sig precis för man behöver ju lyssna väldigt noga innan jag hör iaf

CarMan where are you? 8) :)
Jag skulle gissa på något lager! Det är det enda jag kan komma på som kan orsaka detta ljud... Eller om det är något med växellådan. Men använder inte 2.0T samma låda som beprövade 850? Har aldrig hört något om detta gnällande ljud på 850...
Det kan väl inte vara så att det är ett motorfäste eller något annat som rör sig precis när motorn börjar dra. Det händer ju en del i just det ögonblicket.

Allmänt sett så är det många problem som Bilia "aldrig har hört talas om". De är väldigt försiktiga med att "erkänna" problem där de själv kan riskera att få stå för kostnaderna. Inte alls svårt att förstå. Fråga på bilprovningen i stället. Där vet de hur vanliga problemen är.(Tänkte på mina egna krackelerade reflektorer till halvljuset). Ursäkta, nu kom jag visst lite utanför ämnet.

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]