Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
CarMan skrev: Ja alla motorer kan gå på e85. frågan är bara hur länga du tycker det är normalt att din motor ska hålla.
Om du kör på E 85 skall du byta olja oftare, gör du det skall det inte slita speciellt mer på motorn.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av CarMan
gnestakalle skrev:
CarMan skrev: Ja alla motorer kan gå på e85. frågan är bara hur länga du tycker det är normalt att din motor ska hålla.
Om du kör på E 85 skall du byta olja oftare, gör du det skall det inte slita speciellt mer på motorn.

Mvh GK

Oljan kan tyver inte förhindra slitaget ventilerna utsätts för.
Användarvisningsbild
av CarMan
crumpets skrev:Det är inget märkligt att det frågas efter källor. Bevisbördan ligger vanligtvis hos den som står för anklagelserna.

Nu hittade jag ju dock en källa på vad du skrev så jag förstår inte varför du är grinig.

Om du inte förstod det så var INTE liraren som skrev själv i deras forum källan utan det företag som stått för analysen han citerade ur.

Förstår du skillnaden? Företag som analyserar kemikalien i fråga är en god källa.
Person som säger bu eller bä på internet baserat på ungefär ingenting mer än empiri är en dålig källa.

Det är själva anledningen till att någonting över huvud taget fungerar teknologiskt i vår värld. Vetenskap kallas det och jag föreslår att du tar dig en titt på det.

Jag är inte grinig. bara konstaterar att man OFTA (inte alltid) får frgan om länkar & källor när man skriver nått om etanol.
Sen som jag skerv så är inte alt man läser på nätet sant (fins företag som har ekonomisk vinning i at folk tror en vis sak o vinklar saker till sin fördel) Det är vanligare än man tror, då folk per automatik tror på allt bara för att set står på nätet.

Deta har altså inget med just denna tråd att göra bara det att jag konstaterat att det alltid är så här när et gäller etanol. ingen som frågar efter källor när jag skriver om andra saker
Användarvisningsbild
av crumpets
Å andra sidan skriver du nog sällan om andra kontroversiella saker. Etanolen är fortfarande ett relativt nytt fenomen i vår världsdel och det är just bristen på allmän kunskap som gör det vanskligt att utgå ifrån empiri.

Mekaniska ingrepp o dyl. kan oftast styrkas av väldigt många, och det är ofta ren logik bakom det. När man kommer in på mer outforskade områden är det en lite annan sak.

Hade jag året penicillinet uppfanns påstått att det är bra på att döda i princip alla infektioner hade folk inte trott mig och bett om en trovärdig källa medan precis samma sak 20, 30, 40 år senare fortfarande är lika avancerat men är så beprövat att det blivit självklarhet för en så stor massa att det snarare är motsatsen som är det som skulle kräva bevis.

Det är helt enkelt nya rön det behövs för att inte total förvirring ska uppstå.

Sen har du helt 100% rätt i att man ska ta även forskningsresultat med en nypa salt beroende på finansiär.
Användarvisningsbild
av CarMan
moffa699 skrev:http://www.etanolexperten.se/. Där står det mycket nyttigt
ja det står säkert en hel del matnyttigt, men tänk på att han som skriver har skygg lappar o inte vill tro annat än att bilfabrikanterna som tillverkar motorer har nol kol på vad dom gör (han vet ju bättre än dom)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
OK Carman, Vad skiljer mellan en volvo etanolmotor och en volvo bensinmotor?

Mvh GK
av rd350
Varför vill man överhuvudtaget konvertera en standardbil till etanol? Drar mer bränsle, tål ej korta turer, dubbla oljebyte och annat elände!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Rent praktiskt är det inte mycket ide då det idag inte är någon direkt förtjänst rent ekonomiskt utan det skall då vara att man vill vara lite mer miljövänlig. :mrgreen:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Alltid intressant att följa sådana här diskussioner!! Av egen empirisk erfarenhet VET jag att det går alldeles utmärkt att köra på E85! Har gjort så själv i över 5 år och 15000 mil trots att alla säger att det inte går och motorn kommer att ramla sönder i molekyler (se min signatur). Har heller inte märkt av att bränslepumpen skulle vilja ge upp. Tycker dock inte CarMan är den rätte att prata om skygglappar då han till lika del är begränsade av dylika! (och ja, vi har haft denna "fight" förut!! ). Att bilen inte skulle tåla att gå kortare sträckor förstår jag inte varför??

//David

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]