crumpets skrev:Jag inflikar här lite snabbt det omoraliska i att utnyttja en skattelättnad utan den ynkligt lilla motprestationen att ens tanka etanolbränslet.
Det är sådana som du som dödar etanolbilens framtid. Grattis, hoppas du njuter.
Vilka jävla inlägg, och av en moderator dessutom. Det kan finnas massor av skäl till att TS inte tankat etanol. Det kanske inte fanns etanol där han befann sig? Han kanske behövde längre räckvidd än vad etanolen ger? Han kanske helt enkelt ville mäta förbrukningen med bensin? Eller (som det var här), bilen kanske levererades med bensin i tanken?
Trevligt sätt att döma ut någon efter 28 mil.
Dessutom är det inte på något sätt otillåtet att köpa en flexifuel och köra den på bensin. Skattelättnaden finns inte bara för kort sikt, utan även för att man ska få ut fler fordon som
kan köras på etanol.
Det hade nämligen varit en enkel sak att bara erbjuda skattelättnad för rena miljöbilar om det var avsikten, exempelvis gasbilar. För flexbilarna hade man kunnat lagstifta om att de bara fick köras på etanol för att skattelättnaden skulle gälla. Svårt att kolla givetvis, men det är samma situation som att man inte får köra dieselbilarna på "finsk diesel". Man har helt enkelt bedömt att nyttan av att bilen
kan köras på etanol är tillräcklig för att skattelättnaden ska finnas där.
TS dödar inte alls etanolbilens framtid. Tvärtom, han bidrar till att de får mer fäste eftersom ökad produktion av en vara leder till lägre priser, och därmed större efterfrågan.