Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hämtade ut min V70 2,5 FT R-design i fredags och har kört 28 väldigt roliga mil sedan dess. På landsväg ligger den på ca litern milen i förbrukning med bensin i tanken (ja, jag körde snällt och fin såhär i början). Finns det någon som har erfarenhet av vad förbrukningen blir efter en Polestaruppgradering?
Min -08 2,5T minskade en del men det vill ingen tro på :???:
Tankat igen och mätt och med 70% stadskörning så drar den 0,98 l/mil
95% landsväg 0,89l/mil.
Jag inflikar här lite snabbt det omoraliska i att utnyttja en skattelättnad utan den ynkligt lilla motprestationen att ens tanka etanolbränslet.
Det är sådana som du som dödar etanolbilens framtid. Grattis, hoppas du njuter.
crumpets skrev:Jag inflikar här lite snabbt det omoraliska i att utnyttja en skattelättnad utan den ynkligt lilla motprestationen att ens tanka etanolbränslet.
Det är sådana som du som dödar etanolbilens framtid. Grattis, hoppas du njuter.
Vilka jävla inlägg, och av en moderator dessutom. Det kan finnas massor av skäl till att TS inte tankat etanol. Det kanske inte fanns etanol där han befann sig? Han kanske behövde längre räckvidd än vad etanolen ger? Han kanske helt enkelt ville mäta förbrukningen med bensin? Eller (som det var här), bilen kanske levererades med bensin i tanken?
Trevligt sätt att döma ut någon efter 28 mil.

Dessutom är det inte på något sätt otillåtet att köpa en flexifuel och köra den på bensin. Skattelättnaden finns inte bara för kort sikt, utan även för att man ska få ut fler fordon som kan köras på etanol.
Det hade nämligen varit en enkel sak att bara erbjuda skattelättnad för rena miljöbilar om det var avsikten, exempelvis gasbilar. För flexbilarna hade man kunnat lagstifta om att de bara fick köras på etanol för att skattelättnaden skulle gälla. Svårt att kolla givetvis, men det är samma situation som att man inte får köra dieselbilarna på "finsk diesel". Man har helt enkelt bedömt att nyttan av att bilen kan köras på etanol är tillräcklig för att skattelättnaden ska finnas där.

TS dödar inte alls etanolbilens framtid. Tvärtom, han bidrar till att de får mer fäste eftersom ökad produktion av en vara leder till lägre priser, och därmed större efterfrågan.
Ja håller med. Vad är det för inlägg egentligen. Det är väl dessutom inte upp till konsumenten att ifrågasätta en skattelättnad som staten ger på bilen.
svendufva skrev:Grattis, själv har jag inte kommit under litern/mil med min D5:a. Jag hoppas det minskar när den gått lite mer!
Då kör du nog väldigt tufft, jag tycker också att min alltid har haft hög förbrukning, i snitt över 0,8l/milen, men däremot är det nära nog omöjligt att få den att dra över litern även om jag enbart kör stadstrafik.
Steff 99 skrev:
svendufva skrev:Grattis, själv har jag inte kommit under litern/mil med min D5:a. Jag hoppas det minskar när den gått lite mer!
Då kör du nog väldigt tufft, jag tycker också att min alltid har haft hög förbrukning, i snitt över 0,8l/milen, men däremot är det nära nog omöjligt att få den att dra över litern även om jag enbart kör stadstrafik.
Nej, tvärtom bilen är ju ny och från ungdomens dagar lever det kvar att man skall köra in grejerna. Den tar 2 dl mindre/mil än min gamla xc90 2,5t som förvisso var manuellt växlad.
köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]