NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Mina bakfjädrar har säckat från H&R. Dem har alltså mjuknat trots endast vardaglig packning i bilen så endast 2 fjädervarv som ligger fria, resterande ligger emot varandra så klonkar som satan i varenda hål. Inväntar svar från Autotech då mina är mindre än 2 år gamla så bör jag ju få nya! Problemet är monteringen då det är 100 mil ToR till Autotech
Användarvisningsbild
av PalmE
Bosa skrev:Dock så kan de inte förhandla bort den 3-åriga reklamationsrätten som är något helt annat än garanti. Tyvärr så är det många handlare som spelar på att de flesta kunder faktiskt inte har koll på vad de har rätt till och kör stenhårt med sitt snack om garanti och kunden blir osäker och ger med sig.

Precis han hade inte en susning om vad jag pratade om när jag hävdade reklamationsrätten. Sen ska ju jag som kund kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel eller liknande, det vet jag inte hur jag ska lyckas med. Man har ju ändå tyckt att H&R står för kvalité, men det verkar ju vara ren skit rent ut sagt!
av mikaturpeinen
Bosa skrev:Dock så kan de inte förhandla bort den 3-åriga reklamationsrätten som är något helt annat än garanti. Tyvärr så är det många handlare som spelar på att de flesta kunder faktiskt inte har koll på vad de har rätt till och kör stenhårt med sitt snack om garanti och kunden blir osäker och ger med sig.
Man kan även se det från andra hållet. Ska du hävda reklamationsrätt så ska man åberopa ett fel som fanns på produkten inom sex månader från köp. Alltså ett ursprungligt fel. I detta fallet har fjädrarna fungerat felfritt i över 2år= inte ett ursprungligt fel och därmed ingen regelrätt reklamation.
Användarvisningsbild
av Fellow
mikaturpeinen skrev:
Man kan även se det från andra hållet. Ska du hävda reklamationsrätt så ska man åberopa ett fel som fanns på produkten inom sex månader från köp. Alltså ett ursprungligt fel. I detta fallet har fjädrarna fungerat felfritt i över 2år= inte ett ursprungligt fel och därmed ingen regelrätt reklamation.
Man ska inte åberopa hit o dit. Första 6 månaderna är det företagets ansvar att bevisa att kunden har gjort fel. Efter det ska kunden kunna bevisa att det var fel från tillverkaren. Kan säga att jag vet att flera varit med om att fjädrarna gått av och dem har fått nya. Det är inget ovanligt och det förekommer tyvärr. Dålig härdning.
Användarvisningsbild
av PalmE
mikaturpeinen skrev:
Nej, du har 3 års reklamationsrätt och du ska inom skälig tid (2 mån) meddela felet till säljaren. En produkt som är byggd för att hålla iaf 15 - 20 000 mil som går sönder efter drygt 4000 mil anser jag är ett tillverkningsfel eftersom dom har gått av på precis samma ställe på bägge sidorna.
Men jag kommer betala dom här 1000kr som dom nya fjädrarna kostar, sen kommer jag ALDRIG mera köpa eller rekomendera någon H&R fjädrar!
Användarvisningsbild
av PalmE
Fellow skrev:Mina bakfjädrar har säckat från H&R. Dem har alltså mjuknat trots endast vardaglig packning i bilen så endast 2 fjädervarv som ligger fria, resterande ligger emot varandra så klonkar som satan i varenda hål. Inväntar svar från Autotech då mina är mindre än 2 år gamla så bör jag ju få nya! Problemet är monteringen då det är 100 mil ToR till Autotech
Samma problem jag hade på min S40 T4 -98, bakfjädrarna säckade ihop efter bara nåt år.
Användarvisningsbild
av opA
Fellow skrev:Mina bakfjädrar har säckat från H&R. Dem har alltså mjuknat trots endast vardaglig packning i bilen så endast 2 fjädervarv som ligger fria, resterande ligger emot varandra så klonkar som satan i varenda hål. Inväntar svar från Autotech då mina är mindre än 2 år gamla så bör jag ju få nya! Problemet är monteringen då det är 100 mil ToR till Autotech
Hmmm................ jag kanske ska ta och kolla upp mina fjädrar med för jag tycker att det klonkar rätt ofta från min bil nu för tiden...
Användarvisningsbild
av Fellow
Kan någon ta bild på sina bakre fjädrar när bilen är på marken? Enligt H&R ska fjädern vara som dne är på min bil, alltså dem 3-4 översta varven ska ligga emot varandra men jag är fan övertygad om att det INTE klonkat så här mkt tidigare. H&R hade dementerat att dem är så och att man kunde trä på en gummistrumpa på fjädern så resonansen dämpas men att de inte var något fel på dem. Ska ladda upp bilder när jag kan på mina.
Användarvisningsbild
av opA
Fellow skrev:Kan någon ta bild på sina bakre fjädrar när bilen är på marken? Enligt H&R ska fjädern vara som dne är på min bil, alltså dem 3-4 översta varven ska ligga emot varandra men jag är fan övertygad om att det INTE klonkat så här mkt tidigare. H&R hade dementerat att dem är så och att man kunde trä på en gummistrumpa på fjädern så resonansen dämpas men att de inte var något fel på dem. Ska ladda upp bilder när jag kan på mina.
Ska se om jag kommer ihåg att ta bilder under morgondagen...
Användarvisningsbild
av Bosa
mikaturpeinen skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Ska man åberopa köplagen ligger ju all bevisning på dig som köpare men konsumentköplagen säger att varan är felaktig om den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta. Har svårt att tro att HR vill gå ut med att deras fjädrar inte är ämnade att fungera mer än två år.

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]