Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Mackzz88
Tjena,

Jag har en Volvo 940 årsmodell 95 och jag funtar på att byta högtalare och radio i den som höstlovsprojekt. Grejen e bara den att jag inte har någon aning om vad måtten på original högtalarna i dörrarna är (typ djup osv) och därför vet jag inte vilka nya jag ska köpa. Orgininal är väl dock 5,25" i diameter och samma storlek räcker för mig då jag inte orkar bygga om dörrpanelerna :wink: . Radion får gärna innehålla Aux eller Usb ingång.

Kom gärna med förslag på shyssta högtalare och radio som skulle kunna passa in. Jag behöver inte det tyngsta ljudet utan bara nåt som e lite vassare än original. Kan lägga ner nånstans runt 2000 kr totalt. :-E

Tacksam för svar :D

Mvh,
Max
Orginal är 5,25 det stämmer. Tänk på att dom inte får ha för höga diskanter om det är koaxialhögtalare du är ute efter om du planerar att använda orginal gallren. (Det går dock att pressa dit 6 tummare med orginalgaller om man är lite jävlig) Jag har det själv i min. http://www.brl.se har en trevlig 5,25 tums koaxial från DLS som heter 225. Inte tokdyr(648kr) och garanterat ett snäpp upp från orginal. Förvänta dig inga stordåd dock genom att bara byta ut orginalhögtalarna! BRL har också sin "egen" GAS stereo med mp3 och USB för 998kr. Ett klart ok val om man inte är audiofil! Givetvis finns ju liknande grejer på andra ställen också. MDS rekommenderar jag dock aldrig av princip!

Du är välkommen att fråga på om det är något annat du undrar över. Har åtminstonde lite erfarenhet av billjud Även om det var ett antal år sen man tävlade.
Bild
Smakprov på vad man kan göra om man har för mycket fritid :-O)
Tack för svar. :D

Jag ska mäta vilka mått högtalarutrymmena i dörrarna har så man vet vilken maxstorlek som kan stoppas in. Tror ni att det är samma både fram och bak :???: ? Skulle de vara så att någon redan vet måtten så skriv gärna, det ger mer kött på benen när man kollar på olika modeller.
5,25 är rätt storlek.
jag har en lanzar 5,25 kit fram i min och är super nöjd, diskanterna satt jag i orginal hålen på instrumentbrädan,
fick dock klipa lite i dörren och vika ut en bit då högtalarna var lite djupare än orginal.

Kan ju vara en modell om batterierna bara blir ti[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.

XC90 USA Köp med motorproblem

Har stiftet gått av och ramlat ner när […]