Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev:Rostproblem är nog det minsta problemet när dagens nya bilar börjar bli 10-15år, elektroniken och dess komponenter kommer nog mer att avgöra om bilen skall fortsätta sitt liv eller gå till de sälla jaktmarkerna på en destruktionanläggning.
Det där resonemanget tycker jag mig ha hört ända sedan insprutningen gjorde entre i bilarna för lääänge sen, och mig veterligen så rullar fortfarande mååånga bilar med bra mycket äldre elektronik än 10-15 år på våra svenska vägar, så det där känns inte vidare troligt längre att en bil skulle vara död efter 10-15 år.
Du har sanning i det du skriver, det finns folk som fortfarande håller 50 år gamla bilar igång som bruksbilar, men man har en brytgräns där det inte längre är lönsamt att laga , snittåldern på den Tyska bilparken är 8 år, det kanske finns en orsak till detta och förmodligen är det inte rost.!!
av AndS
CarMan skrev:
AndS skrev:Håller med om att det är en skitkonstruktion. Vi har stora ekar på tomten och deras löv letar sig ned i dessa hålrum, som tur är blir ekarnas löv hårda och bildar ingen kletik massa.
Om du CarMan med "alla" också avser andra bilmärken så är det ingen ursäkt för att även Volvo har denna dåliga konstruktion. Man behöver inte försvara allt Volvo gör bara för att man arbetar med Volvobilar.
jag menar inte andra märken. volvo har ju haft likna konstrukton i många år!
Ok, men jag har bara kört Volvo sedan 2004 och mina tidigare bilar av andra fabrikat har inte haft denna lövsamlare. Sedan säger jag inte att de rostade mindre för det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det ända lite löv stället till med är at proppaigen dreneringar så vatten tillslut kan rinna in på fel ställen (gör altså inte så mycke om hela skärmen är full av löv)

Ta bort innerskärmen på vilken bil som helst så ska du se va mycke gojs det finns där bakom
Användarvisningsbild
av palmqvist
CarMan skrev: Ta bort innerskärmen på vilken bil som helst så ska du se va mycke gojs det finns där bakom
Vill helst slippa se det tror jag :lol:
av AndS
CarMan skrev:Det ända lite löv stället till med är at proppaigen dreneringar så vatten tillslut kan rinna in på fel ställen (gör altså inte så mycke om hela skärmen är full av löv)

Ta bort innerskärmen på vilken bil som helst så ska du se va mycke gojs det finns där bakom
Volvos konstruktion blir väl inte bättre genom att man ska demontera andra fabrikats innerskärmar som någon tröst att det ser ännu värre ut, nu får du väl ändå ge dig i försvarstal av Volvo :wink: .
Det borde varit lätt att sätta ett plastgaller så att man kan rafsa bort löven och inte få ner dem i ett hålrum som inte går att rensa, vilket jag sett på andra bilar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev:Rostproblem är nog det minsta problemet när dagens nya bilar börjar bli 10-15år, elektroniken och dess komponenter kommer nog mer att avgöra om bilen skall fortsätta sitt liv eller gå till de sälla jaktmarkerna på en destruktionanläggning.
Det där resonemanget tycker jag mig ha hört ända sedan insprutningen gjorde entre i bilarna för lääänge sen, och mig veterligen så rullar fortfarande mååånga bilar med bra mycket äldre elektronik än 10-15 år på våra svenska vägar, så det där känns inte vidare troligt längre att en bil skulle vara död efter 10-15 år.
Du har sanning i det du skriver, det finns folk som fortfarande håller 50 år gamla bilar igång som bruksbilar, men man har en brytgräns där det inte längre är lönsamt att laga , snittåldern på den Tyska bilparken är 8 år, det kanske finns en orsak till detta och förmodligen är det inte rost.!!
Det har nog inte med rost att göra nej, och absolut inte elektronikfel heller. Snarare att de har andra lagar och regler kring bilägande som gör att skillanden mellan att köpa en ny och begagnad bil inte är så stor rent ekonomiskt. Då i form av högre skrotningspremier, skattelättnader på nya bilar, försäkring osv osv..

Jämför jag mitt (bekymmersfria bilägande) med min far som har en 1992 år 945:a med 40k mil på mätaren så visst, hans bil har krånglat mer / behövt repareras mer än min under de 2,5 år jag haft ny bil, men att det skulle vara lönsammare att köpa en ny bil istället för att laga är ju ett skämt! Du får laga en gammal bil för ganska mycket pengar varje månad innan det lönar sig med ett nyköp (eller köp av en något år gammal bil för den delen).. värdeminskningen är ju enorm på en nyare bil!
av Steff 99
Man kan laga bilar i evigheter, titta bara på hur bilparken ser ut på Kuba.
Om det är lönsamt kan alltid diskuteras.
Användarvisningsbild
av P1800
CarMan skrev:Det ända lite löv stället till med är at proppaigen dreneringar så vatten tillslut kan rinna in på fel ställen (gör altså inte så mycke om hela skärmen är full av löv)

Jag vill envisas att framhålla att detta är ett problem! Löv komposteras till jord. Fuktig Jord och plåt kommer aldrig att vara en bra kombination. När lackeringen exponeras för fukt 24h / dygn 365 dagar per år så kommer fukten att tränga genom färglagret. Målningen är aldrig 100% tät! Ett tunt zinkskikt kommer aldrig att stoppa rosten i längden.

Det finns minst två avskräckande exempel i Volvos historik som man kunde tagit varning från under konstruktionsarbetet:
- P1800 hade en skumgummilist i spalten under skärmen längs med motorhuven resultatet är att endast en handfull bilar har originalskärmarna kvar. I dessa få fall har ägaren nästan undantagslöst insett problemet och rivit bort listen i tid.
- 140 och 240 har en konstruktion där luftintagen dräneras genom tröskellådorna. Följden är att litervis av kompostrester hamnar längst bak i trösklarna med rost som följd.
På V70II har man lyckats med konststycket att förena dessa två vansinniga konstruktionslösningar!

Ett galler i hålet som någon föreslog i tråden vore ett sätt att minska problemet. Om någon hittar en lösning på problemet så vore det fint med en bild!
(Kanske t o m Volvo PV själva kunde tänka till och ta fram en liten plastbit för ändamålet?)
Användarvisningsbild
av CarMan
Men halå, tror ni det är första bilen volvo bygger?
har ni sett rost på en V70N ? konstruktionen är ju lika dan på den!!

O varför ska ni skruva bort inner skärmar på andra fabrkat???
av AndS
CarMan skrev:Men halå, tror ni det är första bilen volvo bygger?
har ni sett rost på en V70N ? konstruktionen är ju lika dan på den!!

O varför ska ni skruva bort inner skärmar på andra fabrkat???
Nej, det är inte samma konstruktion, titta noggrant så ser du att hålet/hålrummet är större uppifrån sett på V70II jämfört med V70N.

Men snälla CarMan det var ju du som skrev tidigare i tråden "Ta bort innerskärmen på vilken bil som helst så ska du se va mycke gojs det finns där bakom", det var din egen text som citerades.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]