Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå!

Har nyss köpt en 3.e bil (till frugans stora förtjusning...NOT :o ). Det blev en V40 T4-98 med 19000mil på mätaren och förvånandsvärt lite rost (nästan ingen faktiskt).
Lite småfix...men men.

Nu är det så att jag tänkte köpa ett dumpventilskit och försöka sätta dit.
Är det ngn som vet om det är bökigt att montera?
Du som kan får gärna förklara (pedagogiskt) hur man går tillväga (gärna med bilder).

/S
Användarvisningsbild
av Nightmare89
hm vill ju INTE vara negativ här men *__*
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Kör med ett öppet luft filter istället xd inte lika gott ljud men det pysssser bra ändå :wink:
av SHO
Pinsamt.... :oops:

Hehehe....nåväl får väl skylla på att man är en gubbe som först nu runt 40 bast fått möjlighet att på allvar hålla på med mitt stora intresse bilar.
Har m.a.o ganska begränsade kunskaper men vill lära mig allt som bara går.....
Har varit en "kostymnisse" alldeles för länge och eg alltd drömt om att pyssla med bilar och det tänker jag göra nu :mrgreen: :mrgreen:

Så mycket frågor o bilder m.m. lär det bli....inte allt för dumma hoppas jag?
Äger nu en S70 GLT, en Opel Corsa 1,4i och en nyinköpt V40 T4 -98 (ville eg. ha en fas II men denna verkade såpass ok o rostfri så det blev den).

Vad skall man gå igenom på en beg. T4? Jag menar dom är ju lite av ulv i fårakläder så det slits väl en del delar på dom.
Jag vet att förra ägaren bytt turbo, hö drivknut o bromsskivor runt om. Finns det ngr särskilda packningar, bussningar eller sånt som man bör kolla?
....som sagt rosten verkar tidigare ägare hållit koll på...men skall jag kolla på särskilda ställen...kanske rostbehandla (vad bör jag då ta för medel/fabrikat.)
ACC verkar funka bra... Är det ovanligt hård fjädring på dom eller är dämparna/fjädrarna slut när det slår över gupp?

Kamremmen byttes vid 11700 mil år 2004 och nästa är enligt servicebok vid 24000mil eller år 2012.
Är den krånglig att byta? Bör man byta tidigare? Andra drivremmar jag bör kolla (vilka?) hur sitter dom i så fall till och vart?

Haynes är givetvis inköpt :mrgreen: men som sagt, jag kommer vara frågvis o hoppas på hjälp av alla duktiga på detta forum.

/S
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]