Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freediver
Hej igen och tack för alla svar!

Tänkte försöka stänga detta tema nu med några avslutande frågor.

- Gula motorlampan lyser.
- Motortemperatur mätaren vandrar ibland, från att vara i botten och sedan skjuta i höjden från att landa på normaltemperatur.
- Gasar jag på så stiger temeraturmätaren ibland när den håller på att sjunka.
- När jag startar bilen så slår fläkten igång även fast bilen är kall.

Vad kan detta vara för fel?
Viken del skall bytas?
Var sitter delen?

Tacksam för utförligt svar!

MVH
Kenth & Malin

Volvo V40 2.0 T- 2000
av juste
Jag gissar att termostaten inte stänger.
Har för mig att temperaturen kan bli väldigt ostabil / orolig då.
Vad det gäller fläkten så kan jag höra att min går några sekunder när jag just kört ut bilen ur garaget och håller på att stänga garageporten. Varför vet jag inte, men jag tror att den alltid har gjort så.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men om termostaten inte stänger varför skulle tempmätaren "skjuta i höjden" då?
Sen att motorlampan lyser tyder ju också på att något annat är fel. Har aldrig hört talas om att den skulle göra det vid trasig termostat på dessa bilar... men kan ha fel.
av metalHJ
Vad gäller fläkten kan den starta p.g.a AC'n! Om det finns någon... Finns det inte, så beror det troligtvis på en kass tempgivare.
av juste
Tomas88 skrev:Men om termostaten inte stänger varför skulle tempmätaren "skjuta i höjden" då?
Sen att motorlampan lyser tyder ju också på att något annat är fel. Har aldrig hört talas om att den skulle göra det vid trasig termostat på dessa bilar... men kan ha fel.
Nä du har kanske rätt där, men om termostaten sitter fast och är öppen 1-2mm så har den svårt att komma upp i temperatur och när motorn väl blir varm så kan den inte öppna och kyla ner motorn. Den blir liksom "trög" på båda hållen.
Motorlampan tror jag inte heller har något med "termostat-teorin" att göra. Försöker bara förklara hur jag tänkte.
Användarvisningsbild
av vetten
Kom att tänka på att tempmätaren kan uppföra sej som du beskriver om toppackningen läcker någonstans, om den läcker på vattensidan så brukar man kunna se det i expansionskärlet, att det bubblar vid gaspådrag ?:-/

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]