Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Nya X3 35i är väl en mer relevant jämförelse med T6 än Q7. 306hk, 0-100 5,7 sek, 0,88 l/mil blandat.

Sen är väl inte stadsförbrukningen så intressant på toppmotorerna. Vem köper stora motorn för att bränna runt i stan? Det är ju bara dumt och trafikfarligt att köra fort i tättbefolkade områden.... Kör man mycket landsväg däremot så är mycket kräm helt klart motiverat för att ta sig om långtradarna lite käckt.

Men det finns iofs många udda lirare. Jag har en kollega som kör X6 50i men bara från Danderyd till stan och när hans skjutsar ungarna till fotbollsträningen typ. I tjänsten tar han alltid hyrbil. "Du vet, BMW:n är för dyr att köra i tjänsten..." Sen ger han sig ut på en 40 mila tripp i nån sur A4 med 140 häst. Skumma prioriteringar....

Mvh
Arese
Arese skrev:Nya X3 35i är väl en mer relevant jämförelse med T6 än Q7. 306hk, 0-100 5,7 sek, 0,88 l/mil blandat.

DET låter imponerande!

0-100 på 7,3s för XC60 T6 awd. Ändå väger X3 35i bara 50kg mindre. Den 8-stegade automatlådan hjälper väl dock till med både prestanda och förbrukning.
av Amli
crumpets skrev: Om båda uppger 10,7 blandad måste du förklara den matematik som gör audin snålare, det är tydligen en helt annan än de lär ut på landets universitet i alla fall.
Men du kanske var förblindad av det låga kväveoxidutsläppet när du satt och jämförde med din egen värmepanna ;)
Jag tittade även på stadskörning. Du behöver inte vara någon doktorand i matematik för att förstå detta. Det räcker förhoppningsvis med att du är läskunnig. Om inte, be någon nära att läsa högt för dig och förklara... ;-//

Volvo XC60 T6:
Stadkörning - 15,2l/100km

Audi Q7 3,0TFSI (272hk såväl som 333hk)
Stadkörning - 14,4l/100km
Användarvisningsbild
av crumpets
Har den lägre stadsförbrukning men samma blandförbrukning blir alltså landsvägsförbrukningen högre.

Mao kan jag lika gärna säga att Q7 drar MER.
Även om båda kommer dra lika mycket per tank som helhet i de flesta fall.

Som arese sa är dock x3 35i den bästa jämförelsen, dock. Där blir stackars xc60 minst sagt brädad.
av perhall
Visserligen är både Audi och BMW bra på att optimera EU-cykeln (och numera, tror jag, även Volvo) men alla försök att få en Volvo (eller Saab för den delen) att framstå som en vinnare när det gäller förbrukning/prestanda brukar vara lönlösa... även om D5 och T4 f n ser ut att klara sig bra i konkurrensen!/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Som arese sa är dock x3 35i den bästa jämförelsen, dock. Där blir stackars xc60 minst sagt brädad
Knappast brädad skulle jag vilja säga, X3 35 i kostar ju en halv mille.......

Volvo skulle säkert enkelt kunna göra XC60 lika snål om man brände av 100.000 extra på konstruktion och på finputs på motorstyrning och hårdvara i varje XC60 som säljs.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
crumpets skrev:Som arese sa är dock x3 35i den bästa jämförelsen, dock. Där blir stackars xc60 minst sagt brädad

Volvo skulle säkert enkelt kunna göra XC60 lika snål om man brände av 100.000 extra på konstruktion och på finputs på motorstyrning och hårdvara i varje XC60 som säljs.
Om inte "om" hade funnits så skulle säkert Volvos T6:a varit en miljömotor, nu är vi inte där och skillnaden finns.
Gällande pris på XC60 så sprang min lätt över en halv mille....så Volvo ligger inte så långt efter gällande prissättning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:

Om inte "om" hade funnits så skulle säkert Volvos T6:a varit en miljömotor, nu är vi inte där och skillnaden finns.
Gällande pris på XC60 så sprang min lätt över en halv mille....så Volvo ligger inte så långt efter gällande prissättning.
Visst om du fläskar på i listan kan du pressa upp XC60 över en halv mille.

Men X3 35i kan du ju nästan pressa upp till en mille om du tar "allt"
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tänk på att T5 är tvålitersmaskinen från Ford och inte femman från Volvo. Den har förvisso 240 hästar men sämre vrid än dagens 2,5FT. Dessutom fyrcylindrig och låter inte alls lika premium som femmorna eller sexorna...... :(
VolvoB20 skrev:Visst om du fläskar på i listan kan du pressa upp XC60 över en halv mille.
Du kan komma över 600 000kr-vallen också! :wink:

Men den blev faktiskt inte så dyr som jag trodde (T6). Man sparar ju ändå en del Teknikpaket RTI-PS.

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]