Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#460677
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Blandadförbrukning 10,7/100km
Stad 15,2/100km

?:-/ ?:-/
Ligger på 1,3 med nuvarande och dieseln är dyrare per liter. Så det ska nog gå bra med 1,5 på bensin också. :wink:
:mrgreen: :-)-)

Jag tycker att det är bra att de även erbjuder bensin motorer. Långt ifrån alla gillar dieselmotorer. Vilket märks tydligt bara här på forumet. En T6 kommer ju onekligen kännas väldigt mycket mer "premium" gissar jag än en D5.

Är det någon som vet varför de erbjuder T6 nu igen? Jag förstod aldrig varför dom tog bort den från första början.
av svendufva
#460681
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Blandadförbrukning 10,7/100km
Stad 15,2/100km

?:-/ ?:-/
Ligger på 1,3 med nuvarande och dieseln är dyrare per liter. Så det ska nog gå bra med 1,5 på bensin också. :wink:
:mrgreen: :-)-)

Jag tycker att det är bra att de även erbjuder bensin motorer. Långt ifrån alla gillar dieselmotorer. Vilket märks tydligt bara här på forumet. En T6 kommer ju onekligen kännas väldigt mycket mer "premium" gissar jag än en D5.

Är det någon som vet varför de erbjuder T6 nu igen? Jag förstod aldrig varför dom tog bort den från första början.
"man ville föregå med gott exempel i miljödebatten" enl. Volvo som det citerades i AM&S
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#460695
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Blandadförbrukning 10,7/100km
Stad 15,2/100km

?:-/ ?:-/
Ligger på 1,3 med nuvarande och dieseln är dyrare per liter. Så det ska nog gå bra med 1,5 på bensin också. :wink:
Imponernande, dit når inte jag ens när jag har 2000 kg i släpet bakom :-O) , jo förresten när man gasar på i 120-130 med stort luftmotstånd av släpet, då rusar förbrukningen. :-O)

Men om du gasar lika hårt i en dubbelturbobensinare T6 med 4-hjusldrift borde du landa på typ 2 - 2,5 l/mil.

Men som du säger det är ju en fis i rymden mot en ny bils värdeminskning,
av perhall
#460714
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Blandadförbrukning 10,7/100km
Stad 15,2/100km

?:-/ ?:-/
Ligger på 1,3 med nuvarande och dieseln är dyrare per liter. Så det ska nog gå bra med 1,5 på bensin också. :wink:
Imponernande, dit når inte jag ens när jag har 2000 kg i släpet bakom :-O) , jo förresten när man gasar på i 120-130 med stort luftmotstånd av släpet, då rusar förbrukningen. :-O)

Men om du gasar lika hårt i en dubbelturbobensinare T6 med 4-hjusldrift borde du landa på typ 2 - 2,5 l/mil.

Men som du säger det är ju en fis i rymden mot en ny bils värdeminskning,
XC90 har automat:):)
av perhall
#460715
mikebike skrev:XC60 T5 aut 240 hk (Kineticinnehåll) 356 400
XC60 T6 AWD R-Design 304 hk (Summuminnehåll) 466 000

Skall man tolka det som att T5:an har FWD?
En XC60 T5 FWD med automat vill då inte jag ha!

Jag misstänker att T6:an har automat som "standard", det har den i de andra karosserna = vill inte ha. Dessutom var den (för) dyr, men med tanke på utrustningen antagligen inte hutlöst dyr....

VOLVO verkar helt ointresserade av att sälja "vanliga" bilar med AWD, antingen skall de ha största motorn och automat, eller så skall det stå XC på bakluckan.
Jag har precis köpt "ny" bil, den gamla var en V70 AWD, en variant som inte längre finns. Denna gång var det riktigt nära att det blev en Audi, de har en helt annan inställning till AWD (Quattro).
T5 har både AWD och aut och med Summum kostar den alltså 386 400, 80 000 mindre än T6 R-sport, 25 000 mindre ca än D3 163 hk och 45 000 ca mindre än D5 205 hk - ingen av dem har aut som std. Så det är ett bra pris tycker jag! Volvo är snart de enda som tar mer för en 163 hk diesel än en 240 hk bensinare.../PH
#460720
VolvoB20 skrev:Imponernande, dit når inte jag ens när jag har 2000 kg i släpet bakom :-O) , jo förresten när man gasar på i 120-130 med stort luftmotstånd av släpet, då rusar förbrukningen. :-O)
...Men om du gasar lika hårt i en dubbelturbobensinare T6 med 4-hjusldrift borde du landa på typ 2 - 2,5 l/mil...

Då gasar du på tok för lite! :mrgreen:

2,6 var högsta snittet på S80in. Det tror jag inte att jag kan slå :lol:

Nä, men realistiskt så kanske jag kan ligga på ca 1,6-1,7l/mil med T6. Det väger bara några kilo från 2 ton så det är en tung bil! Dessutom har jag en ganska tung högerfot! :oops:



Perhall - T5 har bara fwd.
Användarvisningsbild
av crumpets
#460745
Amli skrev:
crumpets skrev: En Q7 3.0TFSI BÖRJAR på 520 000 outrustad, 272hk. Blandad körning: 10,7l.
Ska man upp på över 300hk börjar den på 567 000....

272hk med sportpaket är uppe på ca 570 000.

En t6 r-design drar alltså lika mycket, har över 30 fler hk och är ca 130 000 kr billigare. Fantastisk jämförelse! :-)-)
Vart jag ville komma var att en bil så stor 7-sitsig bil som Q7 som väger ett halvt ton mer än XC60 drar mindre. Men det gick uppenbarligen inte fram så bra...
Men å andra sidan tycker väl du att det är bra siffror om man jämför med din bil. Allt är ju relativt.

Om båda uppger 10,7 blandad måste du förklara den matematik som gör audin snålare, det är tydligen en helt annan än de lär ut på landets universitet i alla fall.
Men du kanske var förblindad av det låga kväveoxidutsläppet när du satt och jämförde med din egen värmepanna ;)
av Steff 99
#460752
Jämförelsen mellan XC60 T6 och en Q7 är kanske en aning missvisande :roll:
Vi talar om en jättebil över 5 meter lång (509cm) 2 meter bred, mao nära en halv meter längre än XC60.
Att då Q7 har samma snittförbrukning som som xc60 säger väl än mer om vem som har hög förbrukning.
Men som någon sa , värdeminskningen är säkert astronomisk på en bensinare och vem med sina sinnen i behåll köper en SUV för att få ut så mycket prestanda som möjligt och på toppen kör nära nog enbart i city.
av Steff 99
#460756
perhall skrev:
mikebike skrev:XC60 T5 aut 240 hk (Kineticinnehåll) 356 400
XC60 T6 AWD R-Design 304 hk (Summuminnehåll) 466 000

Skall man tolka det som att T5:an har FWD?
En XC60 T5 FWD med automat vill då inte jag ha!

Jag misstänker att T6:an har automat som "standard", det har den i de andra karosserna = vill inte ha. Dessutom var den (för) dyr, men med tanke på utrustningen antagligen inte hutlöst dyr....

VOLVO verkar helt ointresserade av att sälja "vanliga" bilar med AWD, antingen skall de ha största motorn och automat, eller så skall det stå XC på bakluckan.
Jag har precis köpt "ny" bil, den gamla var en V70 AWD, en variant som inte längre finns. Denna gång var det riktigt nära att det blev en Audi, de har en helt annan inställning till AWD (Quattro).
T5 har både AWD och aut och med Summum kostar den alltså 386 400, 80 000 mindre än T6 R-sport, 25 000 mindre ca än D3 163 hk och 45 000 ca mindre än D5 205 hk - ingen av dem har aut som std. Så det är ett bra pris tycker jag! Volvo är snart de enda som tar mer för en 163 hk diesel än en 240 hk bensinare.../PH
I prislistan står XC60 T5 utan AWD så ditt pris måste man nog lägga till AWD kost på ca 22.000 då hamnar man på ca 408.000 nära nog samma pris som XC60 D5 awd som kostar 410.000 med Summum

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]