Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
tjena!
har en 740 90:a glt 16v med b234f motorn.
kan ju börja med att motorn inte har någon tomgång alls när den är kall så man lär sitta och hålla igång den tills den blir lite varmare. och när tempen stigit lite så kan den stanna på ungefär runt 1000rpm och hålla sig där några sekunder och sedan tvär dyka ner till runt 500rpm så den precis står och hoppar så den orkar vara igång. när den är i vanlig arbetstemp så kan det bli typ att den fastnat ibalnd på ungefär 1500rpm och sedan efter man varvat lite går ner igen så den står och hoppar så den orkar vara igång. men ibland kan den också har normal tomgång också så den gör lite som den vill. och så när man trycker på gasen så kan det bli att man inte får respons direkt heller.

har tagit loss kallstartsmotorn/ tomgågnsmotor eller vad den heter och sprutat 5-56 på och i den och så har jag sprutat startgas runt slangar/insug. har även kollat felkoder och där var inget fel.
Användarvisningsbild
av emwtur
rengjort gasspjället och kontrollerat tomgångskontakten ?
/emwtur
av volvo740gle87
emwtur skrev:rengjort gasspjället och kontrollerat tomgångskontakten ?
/emwtur
nope har inte gjort rent gasspjället och va menar du med kontrolera tomgångskonatkten? att den sitter på eller att kablarna är paj?
Användarvisningsbild
av emwtur
sitter en kontakt på spjället som talar om för styrdonet att du inte gasar.
kolla att det klickar tydligt när du släpper tillbaka spjället till tomgång !
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
rengör också inne i spjällhuset !
det samlas sot som dels gör att det blir "tätare" runt spjället och dels kan hindra spjället att gå tillbaka helt !
/emwtur
av volvo740gle87
har nu gjort rent gasspjälet och bytt några slangklämmor så nu orkar den precis vara igång på tomgången men får inte det gassresponset jag vill ha för den blödrar till innan sen kommer den upp i varv ligger på man runt 1200rpm så är det bara att gasa så varvar den men under det så blödrar det till först sen kommer ressponsen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur länge sen är det bytte bränslefilter och luftfilter?

Mvh GK
av volvo740gle87
kanske ska tilägga att bilen hade stått 1,5 år innan jag köpte den men soppafiltret är nytt och luftfilter med men såfort den blir varm nu så går den bra så länge den inte varven går under 1000rpm
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur noggrant rengjorde du gasspjället, såg du till att vacuumkanalerna är fria från smuts?

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning