- mån 11 okt 2010, 15:09
#454030

Tog tag i IPD-grejjerna idag. Först skulle tändspolarna bytas. Hade tänkt byta stift samtidigt, men det får jag ta vid ett senare tillfälle. Klart positiv överaskning var ju att det inte va en massa olja på toppen från igensatt vevhusventilation.

Stilstudie på en originalspole och en IPD-spole.

Inga större konstigheter att få dit dem. Gäller bara att vara försiktig med kablarna till dem.

Om någon behöver begagnade original tändspolar så finns det 5 st till övers här.

Spolarna klarade av rätt fort och det vart dags att byta magnetventilen. Nåt som IPD ska ha respekt för så är det dem fina instruktionerna (förvisso på engelska) med text och färgbilder som förklarar hela operationen samt hur man ska göra för att adaptionen i styrboxen ska anpassa sig till den nya ventilen. Men mer om det lite längre ner.

Gamla ventilen var bara att dra bort från sitt fäste, inga konstigheter.

Det står i instruktionerna och är ju en självklarhet när man håller på med vacuumslangar. Men det tål att upprepas: byt EN i taget. Då slipper ni fundera en massa och ni slipper lägga upp den där tråden och fråga hur slangarna ska sitta och slösa tid.

Monterat och klart. Nu va det bara att starta. Och allt funkade planenligt. Sen var det bara att flöja instruktionen på hur man ska vänja styrboxen vid den nya magnetventilen. Och det var ett skapligt körschema. Varmkörning i 5 min utan laddtryck. Sen ska man ligga på ungefär halva maximala laddtrycket i 5-7 sekunder och sen släpper man av och bromsar ner under 50km/h och och gör man så 4 gånger. Sen ska man slå av motorn i 12 minuter, och helst göra om det där med halva maximala laddtrycket 4 gånger. Vilket jag gjorde med en ny viloperiod på 12 minter. Sen va det upp till bevis. Och den svarar rappare och trycklet komemr lite fortare. Men framförallt så är mitt problem med att den laddade för mycket borta. Så den gamla ventilen var kass som jag trodde.
Härnäst så ska den in på verkstaden igen för att få ny kopplingscylinder + givare så att den går helt 100 igen. Den går ju bättre nu, men märks att det ändå inte är riktigt som det ska ibland. Sen ska jag ta tag i det där med att byta bakre delen av avgassystemet. Men det lär nog vänta till nästa ledighet som det ser ut.

Tog tag i IPD-grejjerna idag. Först skulle tändspolarna bytas. Hade tänkt byta stift samtidigt, men det får jag ta vid ett senare tillfälle. Klart positiv överaskning var ju att det inte va en massa olja på toppen från igensatt vevhusventilation.

Stilstudie på en originalspole och en IPD-spole.

Inga större konstigheter att få dit dem. Gäller bara att vara försiktig med kablarna till dem.

Om någon behöver begagnade original tändspolar så finns det 5 st till övers här.

Spolarna klarade av rätt fort och det vart dags att byta magnetventilen. Nåt som IPD ska ha respekt för så är det dem fina instruktionerna (förvisso på engelska) med text och färgbilder som förklarar hela operationen samt hur man ska göra för att adaptionen i styrboxen ska anpassa sig till den nya ventilen. Men mer om det lite längre ner.

Gamla ventilen var bara att dra bort från sitt fäste, inga konstigheter.

Det står i instruktionerna och är ju en självklarhet när man håller på med vacuumslangar. Men det tål att upprepas: byt EN i taget. Då slipper ni fundera en massa och ni slipper lägga upp den där tråden och fråga hur slangarna ska sitta och slösa tid.

Monterat och klart. Nu va det bara att starta. Och allt funkade planenligt. Sen var det bara att flöja instruktionen på hur man ska vänja styrboxen vid den nya magnetventilen. Och det var ett skapligt körschema. Varmkörning i 5 min utan laddtryck. Sen ska man ligga på ungefär halva maximala laddtrycket i 5-7 sekunder och sen släpper man av och bromsar ner under 50km/h och och gör man så 4 gånger. Sen ska man slå av motorn i 12 minuter, och helst göra om det där med halva maximala laddtrycket 4 gånger. Vilket jag gjorde med en ny viloperiod på 12 minter. Sen va det upp till bevis. Och den svarar rappare och trycklet komemr lite fortare. Men framförallt så är mitt problem med att den laddade för mycket borta. Så den gamla ventilen var kass som jag trodde.
Härnäst så ska den in på verkstaden igen för att få ny kopplingscylinder + givare så att den går helt 100 igen. Den går ju bättre nu, men märks att det ändå inte är riktigt som det ska ibland. Sen ska jag ta tag i det där med att byta bakre delen av avgassystemet. Men det lär nog vänta till nästa ledighet som det ser ut.
Ticken skrev:Smaskens! Ipd är har mycket mysiga prylar! Väldans synd att dom ligger på fel sida av vattenpölen..Allt finns ju att köpa här hemma med, men dem gör ju såna påslag. Det lönar sig ju att ta hem det man vill ha själv. Enkelt att beställa och vettiga leveranstider är det ju med.
/Ticken