Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild
Tog tag i IPD-grejjerna idag. Först skulle tändspolarna bytas. Hade tänkt byta stift samtidigt, men det får jag ta vid ett senare tillfälle. Klart positiv överaskning var ju att det inte va en massa olja på toppen från igensatt vevhusventilation.

Bild
Stilstudie på en originalspole och en IPD-spole.

Bild
Inga större konstigheter att få dit dem. Gäller bara att vara försiktig med kablarna till dem.

Bild
Om någon behöver begagnade original tändspolar så finns det 5 st till övers här.

Bild
Spolarna klarade av rätt fort och det vart dags att byta magnetventilen. Nåt som IPD ska ha respekt för så är det dem fina instruktionerna (förvisso på engelska) med text och färgbilder som förklarar hela operationen samt hur man ska göra för att adaptionen i styrboxen ska anpassa sig till den nya ventilen. Men mer om det lite längre ner.

Bild
Gamla ventilen var bara att dra bort från sitt fäste, inga konstigheter.

Bild
Det står i instruktionerna och är ju en självklarhet när man håller på med vacuumslangar. Men det tål att upprepas: byt EN i taget. Då slipper ni fundera en massa och ni slipper lägga upp den där tråden och fråga hur slangarna ska sitta och slösa tid.

Bild
Monterat och klart. Nu va det bara att starta. Och allt funkade planenligt. Sen var det bara att flöja instruktionen på hur man ska vänja styrboxen vid den nya magnetventilen. Och det var ett skapligt körschema. Varmkörning i 5 min utan laddtryck. Sen ska man ligga på ungefär halva maximala laddtrycket i 5-7 sekunder och sen släpper man av och bromsar ner under 50km/h och och gör man så 4 gånger. Sen ska man slå av motorn i 12 minuter, och helst göra om det där med halva maximala laddtrycket 4 gånger. Vilket jag gjorde med en ny viloperiod på 12 minter. Sen va det upp till bevis. Och den svarar rappare och trycklet komemr lite fortare. Men framförallt så är mitt problem med att den laddade för mycket borta. Så den gamla ventilen var kass som jag trodde.

Härnäst så ska den in på verkstaden igen för att få ny kopplingscylinder + givare så att den går helt 100 igen. Den går ju bättre nu, men märks att det ändå inte är riktigt som det ska ibland. Sen ska jag ta tag i det där med att byta bakre delen av avgassystemet. Men det lär nog vänta till nästa ledighet som det ser ut.
Ticken skrev:Smaskens! Ipd är har mycket mysiga prylar! Väldans synd att dom ligger på fel sida av vattenpölen..

/Ticken
Allt finns ju att köpa här hemma med, men dem gör ju såna påslag. Det lönar sig ju att ta hem det man vill ha själv. Enkelt att beställa och vettiga leveranstider är det ju med.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Hämtat ut bilen igen och kan konstatera att den verkar gå bättre och mjukare än någonsin och att farthållaren funkar igen. 3688:- för hela kalaset inkl felsökning och ny mjukvara för spjället får väl anses överkomligt. Någon gång nästa vecka så är det väl dagsatt byta bakre halvan av avgassystemet och börja med upputsningen inför vintern. Blir en sista rush innan vintern. Har ett par andra saker som kanske också hinns med.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dags för nån form av sista ryck innan vintern. Hade planer på att byta avgassytemet idag med det sprack. Lär införskaffa en tigersåg, eller kanske låna en och återkomma i det ämnet. Kapade ena bulten som håller fast systemet mot katalysatorn och insåg att dem inte satt som jag hade inbillat mig. Får man bara bort bultarna är ju resten snabbt gjort.

Ska beställa nya styrutslagsbegränsare, lite less på att nöta innerskärmar när man glömmer bort att dem är anpassade efter original höjd och däckdimension. Sen ska även nya fästen till tvärstaget i motorrummet. Fick en sån där aha-upplevelse för några dagar sedan. Nu vet jag ju varför det inte funkade med powerflexbussningar till dem. Dels så ska dem tydligaen vara till en nyare variant av fästena, men kan modifieras så dem passar i dem äldre. Men framförallt: jag monterade dem från fel håll... Så där får jag ta på mig skulden och fria powerflex från ansvar, men det överväger inte dem feltillverkade länkarmsbussningarna.

Har även beställt fjäderbensstag, dels ett fram och dels ett stag att sätta tvärs över bagageutrymmet så man får upp styvheten i karossen. Sånt blir ju lite viktigare när man sänkt, och speciellt när man sänkt mycket.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Gjort ett litet ryck idag och monterat chassiestag elelr vad man ska kalla det bak. Beställde ju stag både fram och bak. Men det främre var restat så det får bli en senare fråga. Det bakre var inga större konstigheter att få dit. Är lite skillnad nu, den känns lite stadigare bak under kurvtagning.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Med tanke på vilka planer jag hade när bilen köptes så har den här tråden blivit bra mycket längre än planerat. Och än finns det en hel del kvar att ta tag innan den blir "klar" :D
Användarvisningsbild
av hixen
Låter ännu bättre =)
850:n står på vintervila nu eller?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
850in är undangömd tills vidare. Ska försöka handla lite delar till den under vintern så man kan försöka få liv i den till sommaren. Nu har jag ju investerat i laptop så jag kan komunicera med/mappa nya sprutet, logga och så vidare. Det är ett av dem större projekten inför nästa år. Få ju riva ut hela den gamla motorhärvan och bygga en ny med allt extra arbete det kräver.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Vad är det som händer? Var kommer alla k[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]