Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinM
Tjena.

Har just kommit över en billig V40 -98 med 2-liters motorn. När jag köpte den lät det precis som om avgasröret låg emot chassiet o förde oväsen, men nu är jag mer och mer säker på att det kommer ifrån växellådan. Har inga problem med att få i växlarna och den driver som den ska, men vid viss belastning underdrivning (endast framåt) brummar det som bara den inne i kupén. Hörs bara som ett svagt ljud om man står utanför bilen.

Bilen är besiktigad för bara nån vecka sedan så det är inga drivknutar/axlar som orsakar detta ljud. Står jag stil med handbromsen dragen o belastar motorn genom att ha växel i och släppa upp kopplingen hörs det inget. men om jag rullar iväg o ger den gas så uppstår detta ljud.

Om det vore nått lager i lådan borde det inte låta hela tiden då?

Alltså detta ljud uppstår endast när man belastar motorn under drivning framåt.

Däremot vibrerar det rätt mkt om jag står på tomgång. Kan det vara så enkelt att det är ett motorfäste som e kass?

All hjälp är tacksam.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan säkert vara ett motorfäste men även så att det är en värmesköld någonstans som vibrerar???? Ja vad vet jag utan att ha hört ljudet ?:-/
Har du möjlighet att spela in ljudet och lägga upp en länk på forumet?

Mvh GK
av MartinM
vetten skrev:det är en värmesköld någonstans som vibrerar
Nej det är inte något på/från avgasröret som får detta ljud att uppstå. (Tyvärr)

Försökte spela in det men det hörs nästan inget på filmen. Låter nästan som att man har sportavgassystem på. (avgassystemet läcker ej någonstans, det är alltså INTE avgas-s som låter) men ljudet låter så typ.

Hur många motorfästen finns det? 3-4?

/Martin
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]