Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har precis införskaffat mig en Volvo 940.
Skulle byta till vinterdäck igår för första gången i mitt liv. Alla 4 däcken gick bra att byta men upptäckte efteråt att jag hade satt respektive framdäck fel så att den angivna rotationsriktningen blev fel. Skulle då byta plats på dem så jag skruvade av alla muttrarna på ena framdäcket igen och skulle precis ta loss däcket då jag upptäckte att däcket satt stenhårt fast. Kunde inte ens vicka däcket.
Började fundera på att jag kanske hade dragit muttrarna får hårt första gången, så att en eller flera bultar på hjulet blivit sned.
Vad jag undrar är om det finns något sätt att få av däcket när en eller flera bultar är snea?

Tacksam för svar :-)
Sätt tillbaka hjulmuttrarna men lämna något varv kvar och ut och gör en vända på parkeringen så ska du se att det släpper. Brukar fungera på bromstrummor som sitter stenhårt 8)
en rejäl spark på däcket brukar hjälpa - annars får man göra som päpplet säger,
på frugans förra Ford Sierra så var det alltid ett par snabba varv på gatan utanför huset som gällde.
(muttrarna skall bara vara precis loss max ett varv- och släpp bara ett däck i taget - så fort det släpper kan du byta det däcket)
/emwtur
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]