Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
dieselmagnus skrev:Provkörde D5:an med 185Hk anser jag inte vara effektmässigt mycket bättre än 163Hk-verisionen. Till automaten finns det programvaruuppdateringar som gör att lådan inte varavar lika hårt och använder bottenvridet.

Du blandar nog ihop modeller Vad jag vet finns inget program till lådan på en V70N utan det är till v70II som detta en så kallad bränslebesparings program som gör att lådan växlar upp snabbare till en högre växel och där med får en marginellt lägre förbrukning

//Gooose
Användarvisningsbild
av gooose
Vad det gäller fordons skatten så ta inte för stor hänsyn till den mellan xc70 2005 utan partikelfilter och xc70 2006 med partikelfilter skiljer det endast 403:- inget jag själv tar direkt hänsyn till då jag väljer bil

//Goose
Användarvisningsbild
av gooose
sebbe skrev:Dieselvärmaren går den igång själv om inte motorn går upp i rätt drifttemp eller startar man den själv.Jag kör en volvo lastbil och värmaren i den får in på verkstad för servis vartannat år för driftsstörningar och det har jag inte lust med med en personbil.Partikell filtret är det något man får byta efter vissa mil som typ kamremmen eller håller den bilen ut
Om du kör på Tapp bränsle och inte hittar genvägar och använder bränsle av tvivelaktig härkomst
Så skall inte partikelfiltret behöva bytas något har man väl bytt men allt kan gå sönder så räkna inte med att dom går sönder ytters ovanligt

//Goose
av sebbe
Den jag köpte ligger på 6600kr om året medans en med partikellfilter kostar 5090kr, men jag inbillar mig att det blir mindre strul med den äldre motorn utan virvelkammare och partikellfilter för dom blir ju gamla någon gång dom här bilarna också.
av RonniePersson
Lånar tråden lite ang. partikelfilter.

Kollade i min servicebok förut, och i den står det att partikelfiltret skall bytas vid 24000 mils servicen, det ligger som ett intervalltillägg till servicen vid 24 000 mil.

Min bil, en V70 2,4 D 2006 automat har nu rullat 19500 mil, så om ca två år har min rullat 24 000 mil...

Vissa säger att det inte behöver bytas, och Volvo har det inlagt i servicen. Så vad gäller?

Med vänlig hälsning Ronnie
av Lövet
Det är den första gången jag hör något sådant om V70 med dieselfemman. Aldrig ens hört någon som fått byta vid 40-50 tusen mil. Är du säker att du ha läst korrekt?

Partikelfilter byts vid det miltalet schemamässigt på 2.0D i S40/V50 och 1.6D
Användarvisningsbild
av Perc
sebbe skrev:Dieselvärmaren går den igång själv om inte motorn går upp i rätt drifttemp eller startar man den själv.Jag kör en volvo lastbil och värmaren i den får in på verkstad för servis vartannat år för driftsstörningar och det har jag inte lust med med en personbil.Partikell filtret är det något man får byta efter vissa mil som typ kamremmen eller håller den bilen ut
En dieselvärmare är ju inte underhållsfri och mår inte heller bra av att bli startad och stannad automatiskt hela tiden. Bäst mår den av att få gå längre stunder i taget så den får upp arbetstempen och förbränningen blir ren. Ett problem är t.ex flamvakten som sotar igen. Flamvaktens uppgift är att stanna värmaren om lågan slocknar och om den sotar igen så den inte längre ser lågan ordentligt, tja då kan man ju räkna ut vad som händer.

I lastbilar går ju värmaren mycket oftare och då är ju driftsstörningarna snarast frågan om normal service.
Användarvisningsbild
av Perra83
På dessa bilar är värmaren lätt att komma åt och inte svår att serva. Det finns andra saker på bilarna som kan bli betydligt dyrare att reparera.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har kört D5 42.000 mil + och servat den på Volvoverkstäder. Inte bytt ett enda partikelfilter.
Användarvisningsbild
av gooose
Har inte bytt ett enda partikelfilter på någon 5a på sevice intervall kan tänka mig att om man lusläser boken så står det någonstans att den gäller för flera maknader kan ju finnas något land som kör på riktigt fet diesel som inte bilen orkar regenerera rent till slut tex Turkiet vet jag att man får regenerera bilarna med hjälp av verkstad rätt mycket och det kan man även så då bilarna ryker rätt friskt när dom gasar på Detta är ett tecken på fet,icke miljö diesel

Endast några fåtal har jag bytt som vart kass pga div anledningar

//Gooose
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]