Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uffep
Har en Volvo 940 GL 1994 som läcker kylvätska från värmepaketet eller värmekranen. Kylvätskan kommer på golvet upp till höger om gaspedalen samt ur luftkanalen till golvet i baksätet. Tänker nu byta värmepaketet och/eller kranen.
Finns det skillnader på paket och kran på bilar med AC och utan AC. Eller passar paket och kran till alla???
Tacksam för svar.
av rd350
Det skiljer, har du ac sitter kranen ute i motorrummet. Har du inte ac finns det två olika kranar, du har den nyare. Oftast är det bara kranen som läcker. Har du otur så elementet läcker så sätt i ett nytt inget begagnat.
av uffep
Har haft en sprucken topplockspackning vid Cylindel 1 som jag bytte. Kompressionen gick antagligen ut i kylsystemet då det fanns ett stort övertryck i expensionskärlet som inte locket klarade av att släppa ut. Kan det ha skadat värmeventilen eller cellpaketet. Både ventilen och värmepaketet sitter ju innanför torpeden bakom radion.
Är det mycket jobb att riva mittkonsol o halva instrumentbrädan osv för att byta allt?
av Suddet
uffep skrev:Har haft en sprucken topplockspackning vid Cylindel 1 som jag bytte. Kompressionen gick antagligen ut i kylsystemet då det fanns ett stort övertryck i expensionskärlet som inte locket klarade av att släppa ut. Kan det ha skadat värmeventilen eller cellpaketet. Både ventilen och värmepaketet sitter ju innanför torpeden bakom radion.
Är det mycket jobb att riva mittkonsol o halva instrumentbrädan osv för att byta allt?
Det tar tid men är inte speciellt avancerat, en del skruv sitter lite dumt till som vanligt men ta det lugnt och håll koll på alla skruv och delar så går det bra, tog mig och pappa sex timmar att byta värmepaketet :shock:
av rd350
Kranen sitter ovanför gaspedalen (lite inåt) kolla den först! tar en halvtimme att byta (en timme första gången kanske) Du ser om den läcker för då hänger det droppar på axeln där armen sitter på kranen. Kolla med volvo angående cellpaketet men har för mig att det är samma.
av Volvo_740_GLT
Det finns ingen värmekran på 940 utan har ett spjällsystem i stället som reglerar värme.
Kontrollera anslutningarna i motorrummet vid torpedväggen, det brukar läcka där och rinna in i kupén och även in i värmekanalerna.
av rd350
Volvo_740_GLT skrev:Det finns ingen värmekran på 940 utan har ett spjällsystem i stället som reglerar värme.
Kontrollera anslutningarna i motorrummet vid torpedväggen, det brukar läcka där och rinna in i kupén och även in i värmekanalerna.
Skulle vara intressant och se den 940 som inte har värmekran! Volvo har inte tillverkat den i alla fall! :wink:

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]