Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mathias S
Hej!

Har problem med en 740 -91:a som immar igen på framrutan mer eller mindre omgående när man är ute och kör. Har efter en hel del läsning i olika forum kommit fram till att det beror på glykolläckage. Jag kan mycket riktigt konstatera att det minskar glykol, om än väldigt lite. Har även kontrollerat inne i kupén och det är blött på golvet på förarsidan. Vätskan smakar lite sött och är lätt grön-blå till färgen. Alltså glykol.

Nu till det knepiga. Hur felsöker man vad det är som läker? Har slitit ner i stort sett hela instrumentpanelen så att jag kan se på både värmekranen och värmepaketet utan större problem. Har torkat rent allting i anslutning till värmepaketet och sedan lagt ut hushållspapper under. Tomgångskört bilen en stund tills normal motortemp uppnåtts. Har sedan skruvat och trixat på värmereglagen och samtidigt iakttagit om det droppar någonstans. Ingenting! Vad kan jag förvänta mig, dvs. hur mycket eller lite kan det läka. Eller kan det komma in glykol in i kupén på annat sätt? Tips någon?
Senast redigerad av 1 Mathias S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Bara att kolla alla slangkopplingar. Nu är ja inte så haj på just 740, är mer inne på 240, men kopplingarna mot torpedväggen brukar vara extra läckbenägna vad jag har märkt. Kopplingarna är av plåt, så det rostar, medan kran och element är av mässing/koppar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen värmekranen, sitter på vänster sida av värmepaketet har jag för mig. Klart knökig att komma åt. Har du en Haynes rephandbok, om inte så är det en bra investering, finns på Skruvat eller Biltema.

Mvh GK
av Volvo_740_GLT
740 har ingen värmekran som 240 har... Troligtvis så är det värmeelementet som läcker eller så kan det vara anslutningarna vid torpedväggen som behöver dras åt, kan vara där det läcker och så rinner kylarvatten in i kupén.
av Mathias S
Haynes handboken har jag, den var till stor hjälp när man skulle ta isär instrumenteringen. :)

Men nu när allting är bortplockat så att prylarna blir väl synliga, så tycker jag att jag borde kunna se var läckaget uppstår. Det borde väl räcka med att ha bilen på tomgång och fulla spjäll på värmen? Eller kan det vara ett annat beteende när man är ut och åker med bilen, dvs. att det då pga. motorn kräver mer kylning cirkulerar mer glykol genom värmepaketet och först då pressas ut någonstans?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Volvo_740_GLT skrev:740 har ingen värmekran som 240 har... Troligtvis så är det värmeelementet som läcker eller så kan det vara anslutningarna vid torpedväggen som behöver dras åt, kan vara där det läcker och så rinner kylarvatten in i kupén.
Du har rätt, 740 har ju ett spjällsystem i stället som reglerar värmen :oops:

Mvh GK
av Mathias S
Har felsökt ytterligare och tyvärr kommit fram till att det är värmepaketet som är kasst. Så det blir till slita ner ytterligare inredning och byta ut växlaren. Då till nästa delikata problem - vilket paket passar till bilen??? Jag har ingen AC, så på Mekonomen hittar jag en variant (artikelnr: 17-73624) för modeller utan AC. På skruvat.se en variant för AC för en bråkdel av pengarna. På Volvo i stan uppger de 3 olika varianter med priser mellan 1600 - 2600:-. De kunde inte svara på exakt vilket jag skulle ha till min bil... :???: Verkar dessutom vara olika mått på skisserna till många av modellerna. *suck*

Vet någon om det finns ett orginal artikelnummer på elementet om man plockar ut det ur bilen?
av Mathias S
Tänkte bara göra ytterligare ett inlägg när detta nu är fixat. Värmeelementet är bytt! :D
Läste ju innan både här på forumet och i Haynes handboken hur man skulle skruva isär halva bilen för att fixa detta. På bilar av min årsmodell behöver man dock INTE riva ner hela instrumenteringen för att byta elementet (vilket jag tyvärr gjorde ändå... :evil: ). Det går att komma åt elementet från förarsidan där man i mitt fall endast behövde montera loss ett par paneler, plocka ner värmekranen inkl. kylarslangar, demontera gaspedalen samt ta bort en elektronikbox till ABS:en. Sedan går det att komma åt att ta ut det gamla elementet ur värmepaketet genom den lucka som finns där.

När man nu vet hur det ska göras, fixar man det förmodligen på 3-4 timmar istället för 10-12 som det tagit mig med allt onödigt jag rivit ner. Ett hett tips är dock att plocka ur förarstolen så att man får lite mer plats att röra sig på.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.