Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta inlägg gäller min V70-98 2,5T (B2524T)

Hej alla glada!

Min bil har under en tid börjat lämna fläckar efter sig då den stått stilla en stund. Fläckarna bildas strax framför/innanför höger framhjul (om man står framför bilen). Dock kommer inte oljan rakt uppifrån utan rinner längs en plastlist under kylaren ungefär ifrån mitt underifrån, typ.

Jag har läst några trådar här kring detta, och det känns som oljekylaren är boven till själva läckaget, men är det själva huvudorsaken till att det läcker? Oljekylaren/ic'n kan ju ha bäckat igen antar jag, men vad som är lite oroväckande är att vissa trådar nämner sådana symptom i samband mer dålig/rasad turbo. Ska sanningen fram så låter inte turbon helt "glad" då bilen är kall. Då viner den gärna högljutt. Detta bättrar sig dock efter en stund då värmen i motorn stiger. Ibland ryker bilen något, dock tror jag detta inträffar då droppande olja hamnar på avgasrör/downpipe.

Vart börjar jag då felsöka/åtgärda detta elände (om det rakt av inte är turbon som sunkat sig)?

Övrigt:
Tänkte kolla expansionskärlet i morgon efter lukt/oljerester och kan återkomma efter det.
Oljestickan kan ibland visa en ljus gegga vilket borde indikera vatten i motoroljan, dock "puffar" det inte ur hålet då motorn går (öppen vevhusvent?)
Sluttampen på avgasröret visar rätt stora mängder sot... Kanske beroende på svåra läckage på avgassystemet (läcker som ett durkslag), fast kan det kanske bero på förbränd motorlja?
Det kan ju vara att oljan kommer ur dräneringshålet i intercoolern. Det blir ju alltid oljedimma i tryckrören. Dels är en turbo inte 100% tät och sen så sugs ju vevhusgaserna in av turbon och dem innehåller en del olja med. Att turbon viner, speciellt nu när det börjar bli kallt behöver inte vara nåt att oroa sig över. Det blir så på vintern.

Jag hade börjat med tt titta in under bilen och gjort rent ordentligt, åkt en bit och tittat igen för att se exakt vart det läker ifrån.

Geggan på oljestickan kan mycket väl bero på hur du kör. Åker man oftast korta sträckor så oljan inte blir varm bildas kallslam, och det kan mycket väl vara sånt du ser på stickan. Det försvinner om man drar ut och åker en 5-10 mil och gärna kör lite hårt.
Vinandet ifrån turbon har nog varit ungefär detsamma hela sommaren... Bilen går som du säger mest kortare sträckor och hinner sällan bli riktigt varm, tog dock en sväng från Torsby till Sunne å tebax häromdagen (7,5mil) och efter detta så låter turbon betydligt mindre även då den är kall, så jag vet inte alls...

Tänkte åka bort till svärfar och titta i expansionskärl och göra lite ren under kylaren så att jag bättre kan tala om vart oljan kommer ifrån.

Tänkte kolla exp.kärlet efter avgasångor samt oljerester. Återkommer efter detta.
//Johan
*bump*

Uppdatering...

Har nu gått ett tag sedan sist. Bilen har nu en veritabel sjö av olja under framvagnen och oljelampan blinkar ibland vid tvära högersvängar (jadå, olja skall fyllas på PRONTO, lovar).

Som det ser ut nu verkar problemet med läckande olja blivit värre sedan minusgraderna kom till byn på allvar. Skulle behöva ett varmt ställe att hissa upp bilen på för att kolla exakt varifrån oljan läcker ut. Får se om jag kan lösa det snart ändå på något vis utan att frysa fingrarna av mig...

Planen:
* Torka rent under framdelen av bilen
* Fylla olja
* Värma bilen
* Hissa upp
* Inspektera läckagets ursprung (om det går)

När jag kollat kommer jag att återkomma för hjälp i ärendet. Tyvärr känns det dock just nu som om bilen håller på att dö... ;(
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]