PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av BBJB
Hejsan!

Jag har en hemmabyggd traktor med bakaxel från en amazon sa den förra ägaren.(trummor)
Jag har idag rivit ner bakaxeln och tagit ur drivaxlarna för att byta till en slungdiff inför vinterplogningen.
När jag fick ur axlarna såg jag att dessa har grov splines och slungdiffen (från 740 tror jag) har fin splines.

Finns det någon drivaxel till amazon som kan passa med denna slungdiff?
Eller åker jag på att försöka hitta en annan bakaxel?

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag är osäker på om diffen överhuvudtaget passar i amazonaxeln?

Och även om den gör de, så kommer det att äta kugg.

Splinesen har jag ingen aning om tyvärr....
av LarsBd
Om axeln är från en 2 dörrars 67 eller nyare passar diffen fysiskt i bakaxeln men du måste då ändra splinsningen på original drivaxel eller tillverka nya drivaxlar. Enklast är nog att byta till 240 axel istället de har samma splines som 740 och är enkla att få tag i.
av BBJB
Ok, får bli att hitta en 240 axel, är alla 240 drivaxlar med fina splines? Eller finns det med grova även där?
Nått man ska kolla efter, någon märkning tex?

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om jag inte är helt totalt ute och cyklar så vill jag minnas att någon nämnt att det ska sitta slungdiffar i televerks-240, så en sådan skulle ju kanske vara ett alternativ att ta som ett paket?

har för mig axlarna ska se likadana ut på alla 240 i princip. Kanske skiljer på medbringaren då jag vet att den i alla fall är klenare kardaner på äldre 240

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]