Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jejje
menbj0 skrev:T5:an är väl änny inte testad av folk utanför Volvo så det är svårt att säga. Men eftersom det är mer eller mindre samma motor som 2.0T så är min gissningn att den är relativt omodern och för törstig. T4 känns då som ett mycket modernare och mer effektiv motor.

Men eftersom du har provkört T5 och gillar den så tycker jag du ska ta den. Du gillar motorn och den är väldigt snål, särkilt med manuell.
2.0T gillade jag inte alls..

och som du säger så gillar jag ju D5:an riktigt mycket (antar att du menade det i slutet :D ). dock tänker jag ta med automat. sitter i sthlm bilköer hela morgnarna och eftermiddagarna

blir nog en S60 D5 Automat. hittade sportläget på automatlådan sist jag provkörde också. då blev den riktigt trevlig.
av Linqid
menbj0 skrev:T5:an är väl änny inte testad av folk utanför Volvo så det är svårt att säga. Men eftersom det är mer eller mindre samma motor som 2.0T så är min gissningn att den är relativt omodern och för törstig. T4 känns då som ett mycket modernare och mer effektiv motor.

Men eftersom du har provkört T5 och gillar den så tycker jag du ska ta den. Du gillar motorn och den är väldigt snål, särkilt med manuell.
Jag håller med om att 2.0T verkar törstig. Men jämför man med T5, så glöm inte att du får dess 40 hästar och 40 Nm i vrid extra "gratis" då den har samma uppgivna förbrukning som 2.0T.

Om man ska spekulera lite kan man tänka sig att det blir som perhall skrev. Dvs, att 2.0T fasas ut när T3/T4/T5 lanseras. Vore konstigt att man valt att döpa den efter den gamla nomenklaturen annars. Är väl gissningsvis därför som man erbjuder 2.0T Momentum för 279', så att inte försäljningen dör fram tills de nya motorerna börjar säljas..
av jejje
sådär... en Volvo S60 D5 Summon beställd.
med "driver support" och "teknikpaket 1" samt tidur tillsatsvärmare..

blev en Ice White med mörkgrå skinnklädsel.

någon som har volvo som tjänstebil (operationell leasing) och trimmat med pole star?
av jejje
Boromir2k skrev:Nice! Schysst val! :)

Min beställning kommer snart....
Super najs.. Blir det en T5:a för dig? provkört 2.0T? för när jag gjorde det så var det ingen vidare upplevelse. Så om inte T5:an känns bra mycket piggare/roligare att köra så är jag iaf säker på mitt val av D5:a.. men hade varit trevligt att få köra T5:an innan jag beställde. men men.
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Jag har offert för godkännande på en V60 T5. Provkörde D5 och gillade den skarpt! Men jag kommer att ta R-design på och då blev D5:an lite för dyr för min budget med utrustningen jag ville ha..
Har kört diesel i 4 år nu och tänkte det var dags för byte :P

Och vad kan gå fel med 240 hk? 8)
Användarvisningsbild
av Boromir2k
jejje skrev:sådär... en Volvo S60 D5 Summon beställd.
med "driver support" och "teknikpaket 1" samt tidur tillsatsvärmare..

blev en Ice White med mörkgrå skinnklädsel.

någon som har volvo som tjänstebil (operationell leasing) och trimmat med pole star?

D5 med Polestar har jag en kollega som fann en S60 med och provade. Grymt vrid i höga hastigheter, ansåg han. Men ingen orgasm vid vanlig acceleration... :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2

Fast 2.0t är en helt ny motor.Den är den första av Fords Ecoboostmotorer somnu även finns i 1,8 och 1,6-utförande. 2.0T är helt identisk med Fords Ecoboost 2.0 som sitter i Mondeon och flera andra Fordbilar sedan i år. Den finns även hos Ford i 240-hästarsutförande och heter hos Volvo T5. T5 är samma grundmotor som 2.0 men annan turbo etc. De är båda helt nyutvecklade tillsammans med 1,8 och 1,6 som jag tror inte kommit i Volvobilarna ännu. har tom för mig att det finns en 1,4 omjag inte minns helt fel........
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:

Fast 2.0t är en helt ny motor.Den är den första av Fords Ecoboostmotorer somnu även finns i 1,8 och 1,6-utförande. 2.0T är helt identisk med Fords Ecoboost 2.0 som sitter i Mondeon och flera andra Fordbilar sedan i år. Den finns även hos Ford i 240-hästarsutförande och heter hos Volvo T5. T5 är samma grundmotor som 2.0 men annan turbo etc. De är båda helt nyutvecklade tillsammans med 1,8 och 1,6 som jag tror inte kommit i Volvobilarna ännu. har tom för mig att det finns en 1,4 omjag inte minns helt fel........
Huvva vart är Volvo på väg......

S60 2.0t En gammal fordmotor som tillverkas i portugal till en belgisk bilfabrik till ett bilmärke som ägs av världens största kommunistdiktatur som avrättar folk på löpande band...

Känns som ett ursvenskt val att köpa en volvo. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av perhall
Emiljonsson7 skrev:

T3 och T4, åtminstone T4, är tillgängliga på kontinenten. Har tyska kolleger som tuffat omkring i V60 T4... och de verkar lovande. /PH

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]