Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Joru
svendufva skrev:Har varit på en långsväng idag och jag måste säga att den tar sig!
Skönt att höra. Fasen... man blir ju nervös av att byta till diesel pga dig! He he :wink:
SverreK skrev:Kan bara hoppas att du vänjer dig och förhoppningvis blir nöjd med bilen till slut. Är ju sktitrist att ha köpt en ny svindyr pryttel och inte vara helt nöjd.... Jag fick min V70II D3 II i onsdags och jag bara njuter av hur tyst den är på landsväg, där den verkligen kommer till sin rätt. Visst låter den som en traktor när man startar, men så fort man ger sig iväg så tycker jag inte det är något problem. Jag är också glad att kraften finns på låga varv där jag håller till mest, men kanske kommer jag sakna en högvarvig bensinares temperament när jag väl vågar gasa på lite mer. (Vill inte snyta ur motorn ordentligt än på några hundra mil). Men jag kommer ändå vara nöjd skulle jag tro med dieseln... Det stod mellan D3 och 2,5 FT (provkörde en, jättehärlig motor) och det känns än så länge som jag valt rätt (för min situation).

MVH
/Sverre
Nu börjar jag längta ännumer. Tror jag åker till Bilia och tältar tills min bil kommer (borde få den inom 2 v)! :D
Jag åker mestadels lands/motorväg så detta blir nog som en dröm!
av SverreK
Joru skrev:Nu börjar jag längta ännumer. Tror jag åker till Bilia och tältar tills min bil kommer (borde få den inom 2 v)! :D
Jag åker mestadels lands/motorväg så detta blir nog som en dröm!
Kände samma sak, framförallt när säljaren ringer mig på en onsdag och berättar:
-Bilen har kommit, men verkstaden skall fixa lite och förresten så drar jag på semester så hör av dig på måndag....

Då kändes som att jag skulle göra inbrott under helgen och hämta ut bilen som ju faktiskt var min :D . Iaf, fick den till slut onsdag plus en vecka och det var då som den egentligen skulle kommit från Volvo, så jag skall inte klaga. Men stort grattis till ditt köp. På landsväg är den perfekt. Har aldrig kört en mer välisolerad bil tidigare. Skulle tro att farsan gamla S80 T6 samt svågerns BMW är i samma nivå men bättre vetifanken (när det gäller isolering från väg och vindbrus).

Lycka till
/Sverre
Användarvisningsbild
av opA
Joru skrev:Skönt att höra. Fasen... man blir ju nervös av att byta till diesel pga dig! He he :wink:
Med tanke på att du haft en 1.8 innan så lär nog vilken motor som helst över 1.8 vara som en dröm för dig... så de är bara att ta de lugnt ;)
Användarvisningsbild
av Joru
opA skrev:Med tanke på att du haft en 1.8 innan så lär nog vilken motor som helst över 1.8 vara som en dröm för dig... så de är bara att ta de lugnt ;)
Ja det ska bli skönt att få en lite större motor igen som dessutom är betydligt snålare!
av VolvoAWD
Oppps.. blev lite rädd här när jag läste först. Vi går från en bensinare till en D5 AWD, som vi förhoppningsvis får vid jul. Jag, däremot, älskar dieselljudet! och tycker inte det ljudet på V70:n är alls lika högt som på Audi A6 som vi valde emellan..

Jag längtar.. kommer jag ångra mig? Troligen inte.. :)
av Amli
VolvoAWD skrev:Oppps.. blev lite rädd här när jag läste först. Vi går från en bensinare till en D5 AWD, som vi förhoppningsvis får vid jul. Jag, däremot, älskar dieselljudet! och tycker inte det ljudet på V70:n är alls lika högt som på Audi A6 som vi valde emellan..

Jag längtar.. kommer jag ångra mig? Troligen inte.. :)
Jag tror inte att du behöver oroa dig. D5 AWD MY11 är en riktigt fin bil, du kommer nog bli nöjd.
Vad hade du för bensinare tidigare? Jag gissar på att det inte var en Audi 2.7 eller 3.0 TDI ni valde mellan...
av Arese
perhall skrev:Tycker hela den här dieselgrejen är intressant. 1992 vick jag en VW/Audi kundtidning med provkörning av nya 115 hk Audi 100 TDI och 6-växlad låda. Massor med journalister provkörde, en sa "trodde det satt en liten V8 i bilen". Sen dess har vi ju hört 1000 ggr att "man inte hör att det är en diesel". En närmare bekantskap med 2,0D-motorn för ett par år sen gjorde mig chockad, vilket dieselbuller! När jag köpte min bil för 3 år sen provkörde jag även 525d och A6 2,7TDI och säljarna sa "nu för tiden köper man ju diesel, det hörs inte", vilket det ju visst gjorde! Och nyligen diverse turer med Audi/VW:s nya sofistikerade 2,0TDI 170 - även den rätt bullrig vill jag mena och det sänker bilens premiumkänsla att ha en dieselmotor i.

Dock kanjag ju tycka att D5 är en väldigt fin dieselmotor och passar utmärkt i t ex en XC70. Men lika tyst o fint som en bensinare går den inte.../PH
Precis så här är det perhall! Så fort någon uttalar sig i stil med "man märker inte att det är en diesel under huven" så vet man att den personen sannolikt inte är särskilt perceptiv, eller bilintresserad. Har hittills inte kört någon diesel som kunnat misstas för en bensinare och då har jag ändå kört "allt" upp till VW:s V10 TDI (som förövrigt lät intressant!).

Nuförtiden är ju dieslarna riktigt bra men det är fortsatt en markant skillnad i karaktär och därav körstil mellan bensin och dieseldrivna bilar. Bägge koncepten har ju sina fördelar/nackdelar och därav anhängare.

Mvh
Arese
av Amli
Jag håller med. Det är klar skillnad mellan bensin och diesel. Helt olika karaktärer. Jag har har fortfarande inte kört någon diesel som inte lever om på ett oskönt sätt vid tomgång. Och då har jag kört "allt" upp till Audi Q7 V12 TDI och DEN kan jag lova var som inget annat jag kört :-O)
Men jag tycker fortfarande att vid jämn landsväg körning hör jag ingen större skillnad på en diesel eller bensin. Men så fort man accelererar så...
av menbj0
Hur är skillnaden D3/D5? Jag har bara kört D3 manuell och D5 automat så det går inte att jämföra. Om man tycker att D3 "dör" lite väl tidigt (vilket jag gör), kan det vara lönt att titta på D5 då? Håller du ut vid markant högre varvtal?

För övrigt vekar det inte finnas några S60 D5 manuell ute på marknaden. På blocket finns nu 0 S60 D5 manuell och 11 D5 aut. Mkt konstigt.
av Steff 99
menbj0 skrev:Hur är skillnaden D3/D5? Jag har bara kört D3 manuell och D5 automat så det går inte att jämföra. Om man tycker att D3 "dör" lite väl tidigt (vilket jag gör), kan det vara lönt att titta på D5 då? Håller du ut vid markant högre varvtal?

För övrigt vekar det inte finnas några S60 D5 manuell ute på marknaden. På blocket finns nu 0 S60 D5 manuell och 11 D5 aut. Mkt konstigt.
Detta är väl den upplevelsen en som kör bensinare upplever med en diesel att den dör där en bensinare börjar dra ordentligt.
Det tjänar inget till att varva längre än att det drar, D3 funkar nog bäst att växla under 3000 varv om man skall ha en manuell, med automat så försvinner denna känsla eftersom den växlar mer rätt för att få ut det bästa vridet.
Vitsen med dieseln är att man inte behöver varva utan istället använda det varvtalsområdet som ger bäst vridmoment , då sticker dieseln iväg riktigt bra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har hört att det kan vara problem i CEM o[…]

Hej Dessa instrument är till för att s[…]

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]