Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pana
Hej igen
Du får vara ironisk..
Svar 1: det stämmer att den var från Biltema och jag är medveten om dess kvalitet,men det var det enda jag fick tag på idag.Det blev en nödlösning ,jag hade hellre lånat en begagnad bara för att testa.Lmm:n får jag lämna tillbaka( kollade så att den inte såldes inplastad,plomberad)

Svar 2: den har under hela tiden jag felsökt då och då "baktänt"eller hur man nu ska beskriva det.
Alltså ,det smäller till ,dovt ljud,och det känns i plastkanalen mellan spjällhus och LMM.
Det klarade inte Biltemas fjantiga gallernät av till skillnad från originalet som fått utstå åtskilliga "explosioner"ett av näten låg ovanpå luftfiltret och det andra hade fastnat på ringen mitt i LMM :shock:
jaja mycket ska man vara med om..

ang. 1-2-1 tänker jag att det kanske blev kvar innan jag bytte LMM sist
nu finns endast 2-3-1 kvar
alla värden på LMM ligger fortfarandeinom toleranserna ( 0 ohm,0 volt ,12 volt och 1.38 volt)
av Pana
Min fundering ang. lambdasonden var att den kanske har fått mycket stryk under alla tester.Den kanske är helt igensotad pga att motorn har ju gått allt annat än rent + att jag inte har haft möjlighet att köra bilen så den fått rätt arbetstemp.
bara en fundering..
av tuxedo
Hmm- Baktänder.
Inte säkert att felkoderna kommit nu alltså?

Börjar undra beträffande baktändningar och dålig effekt, - kanske du skulle kolla att kamremmen inte har hoppat en kugg.
Kan hända om det kommit in en liten sten mellan rem och hjul eller om remmen är dåligt spänd.
Men i så fall skulle det vara två fel då du bevisligen har hittat ett dvs. kabelbrottet.
Men man får inte utesluta något.
Lambdasonden sotig? Ja, inte omöjligt förstås.
Är väl tyvärr lite besvärlig att demontera för kontroll om man inte har specialnyckel.

Jag har samma problem som dej just nu men det gäller inte bilen utan datorn.
Usch inget kul alls. :(

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Fy på sig... Man ska inte hålla inne med sån info! En trolig orsak till att LMM slås ut och att bilen går som en påse nötter är att motorn baktänder och förstör trådarna i dito.
Jag håller med tuxedo om att du bör (läs måste) kolla så att kamremmen står rätt! Annars får du byta fler LMM än du byter underkläder på en vecka. :wink:
av Pana
Beträffande baktändning
Nu kanske jag uttryckte mig lite otydligt.Det kanske framstår som om den baktänder hela tiden men så är inte fallet.
Det är då man försöker hålla den vid liv genom att pumpa på gasen.Då man lyckas varva upp den till 3000 varv och då trampar gasen i botten står den kvar på dom varven och bara "Råmar"(ursäkta uttrycket)
Då man sedan släpper gasen smäller det till,endast då.
Det konstiga då ,tycker jag är:
Hur kunde den gå så bra dessa km efter jag bytt LMM? då förekom inga smällar.
det var först efter motorn blev riktigt varm och man gjorde som tidigare beskrivet.
Eller hoppar remmen fel då den blir varm? och sedan hoppar tillbaka då den blir kall :D
Jag är inte ironisk bara förbryllad :wink:
av tuxedo
Hur kunde den gå så bra dessa km efter jag bytt LMM? då förekom inga smällar.
det var först efter motorn blev riktigt varm och man gjorde som tidigare beskrivet.

Detta ska du inte häckta upp dej på. motorn går ju lite överfetad när den är kall och det ska vara exakt blandning bränsle/luft för att det ska baktända.

Jag ändrar mitt bör till "Jocke S" måste vad gäller kontroll av kamremmen att den inte kuggat över.
Gör den det då blir det baktändningar eftersom ventiltiderna inte blir korrekta.
Du måste kolla att vevaxeldrevet och kamdrevet båda står på märkningen samtidigt när motorn är nollställd.

Nat. kan baktändningar orsakas av andra saaker också, men kamremmsöverkuggn. är den mest troliga orsaken.

Och vid baktändning finns stor risk att, som Jocke säger, platinatråden flyger all världens väg precis som LMM-gallren gjorde.
Gallren ska skydda platinatråden mot föroreningar som kan slå av den.

Kolla med renbränningsinspekt. som jag beskrev tidigare om det finns någon platinatråd kvar.
Utan platinatråd finns det ingen LMM, och felkoden tyder ju också på det.

//tuxedo.
av tuxedo
Hej igen "Pana".

Jag skrev:
Detta ska du inte häckta upp dej på. motorn går ju lite överfetad när den är kall och det ska vara exakt blandning bränsle/luft för att det ska baktända.

Vill förtydliga vad jag menar med detta.
Om kamremmen har "kuggat åt fel håll" kommer insugsventilerna stänga försent så att lite gasblandning läcker tillbaks in i insugningsröret.
Det är denna tillbakaläckande gasblandning som måste ha rätt blandning för att den ska antändas.

Hoppas du förstår hur jag menar.

//tuxedo.
av Pana
tuxedo:
Jo jag förstår hur du menar.
Nu har jag kollat om remmen har kuggat fel och jag kom fram till att den inte hade gjort det.
Men tyvärr fick jag ingen att komma och hjälpa mig nu direkt.följdaktligen kunde jag inte ta bort remskivan på vevaxeln och den undre plastkåpan till remmen för enklare kontroll.

Men med markeringen ställd exakt uppe vid kamdrevet och markeringen nere vid vevaxelskivan på noll så pekar markeringen på vevaxeldrevet på ung. kl halv tolv. Och ettan i topp givetvis.
Duger det eller måste jag demontera den undre kåpan för att se om markeringen linjerar med den på blocket?
Gjorde även en renbränningsinspekt. på båda LMM .ingen renbränning där inte.

Passade på att kolla upp ohm och voltvärdena på båda igen. Den gamla hade 1,24 volt mellan 3 och 2(för lågt) och Biltemas hade godkända 1,4 volt på dom stiften.
Under tiden jag kontrollerade kamremmen tog jag bort - polen för att radera felkoder.
Då jag blev klar körde jag en ny diagnos ,då visar den 1-1-1 oavsett vilken lmm jag monterar.
Enda skillnaden är att med biltema lmm går den perfekt och med den gamla bosch har den ingen tomgång alls.
Förmodligen dyker 2-3-1 upp igen då den körs riktigt varm..
Nu jagar jag en beg bosch lmm för att testa.
Ps. jag har inte hunnit ohmtesta kabeln mellan styrkortet och lmm ännu.
Måste göra nåt annat ett tag nu,som omväxling, annars ger jag upp :(

//Pana
av tuxedo
Men med markeringen ställd exakt uppe vid kamdrevet och markeringen nere vid vevaxelskivan på noll så pekar markeringen på vevaxeldrevet på ung. kl halv tolv. Och ettan i topp givetvis.
Duger det eller måste jag demontera den undre kåpan för att se om markeringen linjerar med den på blocket?

Ja, det ska duga om du ställt exakt efter märkningarna.

Prova att testa renbränningen igen på Biltemas LMM när du kört bilen varm.
Renbränningen ska synas,- platinatråden ska lysa upp 1 sek. precis när motorn stängs av, men du måste ju ha en medhjälpare som stänger motorn samtidigt som du tittar in i LMM.

Om ingen renbränning finns är det fel på antingen LMM eller styrkortet..

Förstår att du vill koppla av ett tag, men håll oss underrättade med resultat när du börjar fels. igen.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Så det inte blir några missförstånd... :wink:

Ett klick på bilden så den blir större!
Bild
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9