Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Persson121
B230F sägs vara den snålaste B230 motorn av dom alla. Men det är ju en seg och mjuk traktor som drar mellan 1000-2500 rpm. Stark på låga varv. Kör mellan 1000-2000 rpm. Växlar vid 2000 rpm.

Det sägs att man kan få dom dra runt 0.8 blandad körning om man kör fint med dom.

Jag har en Volvo 740 GL från 1988. Bilen har gått ca 90 mil över 37 tusen mil. Den är en bra bil som alltid startar och går fint. Lite seg men, det spelar ingen roll när det är 116 hk och en tung bil.

Men jag undrar HUR man ska göra för att få ner den till 0.8 liter milen - som den var ny?
Vad behöver göras?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
0.8 blandat låter lågt, har du läst det någonstans eller har du hört det. Hur mycket drar din bil? Kör du blandat eller mest av det ena eller andra? Allmänt kan sägas att möjligheten att nå de ursprungliga siffrorna är nog inte att tänka på, det är ju trots allt en bil med ett antal mil på nacken.

Mvh GK
av Persson121
gnestakalle skrev:0.8 blandat låter lågt, har du läst det någonstans eller har du hört det. Hur mycket drar din bil? Kör du blandat eller mest av det ena eller andra? Allmänt kan sägas att möjligheten att nå de ursprungliga siffrorna är nog inte att tänka på, det är ju trots allt en bil med ett antal mil på nacken.

Mvh GK
Långkörning drar den 0.8.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror nog du får vara nöjd med det. Jag har haft några 230F och dom har aldrig gått under litern blandat.

Mvh GK
av Persson121
gnestakalle skrev:Jag tror nog du får vara nöjd med det. Jag har haft några 230F och dom har aldrig gått under litern blandat.

Mvh GK
Men när dom var ny så gjorde dom det.
Användarvisningsbild
av dahlen
har för mig jag läste i instruktionsboken att en f skulle dra ca 0.6 landsväg. men sen om det stämmer vettefasen :roll: men ny olja, tänddelar, rätt lufttryck är några faktorer som kan få bilen att gå lite billigare :)
av Persson121
dahlen skrev:har för mig jag läste i instruktionsboken att en f skulle dra ca 0.6 landsväg. men sen om det stämmer vettefasen :roll: men ny olja, tänddelar, rätt lufttryck är några faktorer som kan få bilen att gå lite billigare :)
Känns ju onödigt att riva upp hela motorn.
Jag vill bara veta hur man ska göra så man kan få ner soppa förbrukningen.

Byta spridare? Passar Volvo 850 spridare till 740?

Jag har en liten teori på vad man kan göra:
* Rätt däcktryck
* Växla vid 2000 rpm
* Ny olja
* Nytt filter
* Nytt bränslefilter
* Rengöra bränslesystemet med injectiontrimm
* Förvärmarslang
* 92-termostat

Vad finns det mer att göra?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Skick på motorlager och kolvringar har stor påverkan också. Gör ett kompressionstest så ser du om motorn är frisk eller ej. Olika komp på cylindrarna så är nya ringar + honing att rekommendera. Väl inställda ventiler är ett +

Gör rent vevhusventilationen också, nytt luftfilter och gör rent luftslangarna och insug också då det samlas skit med tiden.

Elfläkt istället för höfläkt på vattenpumpen gör kylningen effektivare och mycket snålare, ska tydligen vara ett väldigt bra knep som jag överväger att ordna själv.

växellådsolja, bakaxelolja.

Bromsar som ej ligger på
Användarvisningsbild
av päpplet
min drog 0,78 blandat och det var inte enbart fiskörning och det är en kombi med ett ruttet fördelarlock, ingen förvärmning och okänt skick på tändstift. Men så har den gått 31000 mil med mestadels pensionärer och gubbar bakom ratten och går riktigt fint på tomgång och är pigg och stark.
Den går fortfarande en bit under litern med massor av kallstarter och vändor till jobbet (5km) och lite långkörning med släpvagn 8)
Jag har förövrigt LH2.2 och vad jag hört brukar det krångla mindre och dra mindre bensin men om det är en myt eller inte vet jag inte
av NikoTheTiger
Jag har fått ner min 740 till 0.73, men då har det handlat om lång landsvägskörning, efter flera tankningar. Tror nog att det går att komma en bit under 0.7 också, om man kämpar, eftersom jag brukar köra om och hålla på en hel del del, vilket ju knappast är bra för förbrukningen.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]