Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

juste: Jag tror att du rätt att det är katalysatorn som är anledningen till att bussningen smält men jag tänker att det inte borde vara bara det, för då hade man inte valt att placera en sådan bussning så nära katalysatorn. Jag tror att om katalysatorn däremot värmde upp oljan som i sin tur la sig mot plasten så kanske oljan "friterade" bussningen. Om bussningen är av nylon så smälter den vid minimum 250grader (beroende på legering) och börjar tappa form vid ca 100grader, kollade jag upp - lite kurriosa.

qan: Jag ska följa ditt råd och byta nylonbussningarna. Jag ska bara hitta ett lämpligt ställe att meka på först och beställa hem delarna.
Nu har jag bytt bussningarna i länkaget. Växelingen fungerar utmärkt igen så det var det felet. Jag kollade även läckage samtidigt och det tråkiga är att både packningarna vi vevhus och vänster drivaxel läcker olja. Hur allvarligt är sånt? Måste de bytas akut? Det kostar ju en del med ett sådant ingrepp.

När jag fixat växellänkaget var jag ute och åkte och då fungerade bilen, inte som ny kanske men ok (skulle inte tro att det beror på själva länkagereparationen) Jag körde ett par dagar, sen "kläggade" systemet åter igen och gick inte mer än 60km/h med full gas. Det roliga var att då efter 1km så var det som om någon drog ut proppen, bilen hoppade fram och gav riktigt fint pådrag. Bilen var som ny igen utan att jag gjorde något. Så glad åkte jag vidare ett par dagar till nu då jag åter får samma problem. Låga tunga varv, och vit rök ur avgasrören. Som tur var så har jag inte kännt någon lukt av bränd plast för då vet man att det behöver bytas bussningar igen. Jag körde en kortare sträcka nu, systemet hoppar så att det låter ända in under huven och efter turen kommer vit rök ur rören och under bilen. När jag kollar under bilen denna gång så ser jag att bakre delen av katalysatorn är glödande röd! Är det fel på katalysatorn då eller kan det vara något annat som orsakar detta?
Det låter ju ganska likt en igensatt katalysator, det kan släppa ibland och så blir det stopp igen när någon lös bit lägger sej för och hindrar avgaserna att komma ut. Du skriver också att katten var glödhet vilket också kan tyda på ett stopp. Beträffande oljeläckage så har ju bilprovningen vissa synpunkter på det numera av miljösjäl, så du åker antagligen på att byta ut dom otäta delarna.
Det är precis som du gissar, tyvärr rätt kostsamt att renovera oljeläckaget av motorn! Delarna i sig är en struntsumma, det som kostar är jobbet att klyva motorn :( Har du kompetens och möjlighet själv att lösa det, tjänar du ett gäng tusenlappar på att själv utföra jobbet. Men det krävs att du vet vad du gör, eller har någon med dig som kan hjälpa dig på traven!

Jag sitter själv i samma situation med oljeläckage från motorn, har inte brytt mig om att åtgärda det än och vid senaste besiktning gjorde jag en motortvätt precis före besiktning så det inte syndes. Så länge motorn har tillräckligt med olja för att bygga upp tryck och smörja, är det inget akut med oljeläckage av den typ du råkat ut för. Se bara till att hålla koll på oljenivån!
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]