Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Om det är felaktig signal från tomgångsventilen, den lilla cylinder i fronten av motorhuven, startar inte motorn då, eller den blir svårstartad.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Okej, men min startar väldigt lätt så undra varför den sätter felkod? ?:-/
Rycker jag ur kontakten till tomgångsventilen/motorn så tvärdör bilen. Hur nollar jag felkoder?
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Hade felkod 2-2-3. Provade då som VADIS föreslår, att vrida nyckeln till tändläge 2, trycka i "pinnen" i diagnosboxens uttag 2 och trycka snabbt 3 ggr på knapp A. Jag trodde den bara skulle testa tomgångsventilen då men tydligen gick den igenom flera komponenter. Allt snurrade bra.

Har nu längre ingen felkod förutom 4-1-2 som är spjällägesgivaren. Får väl mäta upp den och eventuellt byta. Kanske dyker upp nån mer felkod, ska ut och köra en sväng.

En bild på hur momentet ska göras:
Bild
av Svängbulten
Glömt att skriva att jag löst felet :shock:
Bytte startmotor och bytte alla jordflätor och gått igenom precis hela elsystemet, de var int de roligaste :twisted:
Användarvisningsbild
av vetten
Svängbulten skrev:Glömt att skriva att jag löst felet :shock:
Bytte startmotor och bytte alla jordflätor och gått igenom precis hela elsystemet, de var int de roligaste :twisted:
Ja men du löste problemet :-)-)

Nej felsökning är inte roligt, men när man hittar felet så är det som en av min nu tyvärr död vän alltid sa :-O) "Mental onani" :oops:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Spällägesgivaren talar om för systemet om spjället är öppet eller inte.

Mvh GK

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]