Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvoägare :D ,

Tänkte höra mig för om någon här har liknande fenomen med bromspedalen?
Som alla säkert känner till så ska man ha bromspedalen nedtryckt innan man kan starta bilen (XC60 automa).
Vad jag har lärt mig så är pedalen mjuk och efter några tryck så blir den hårdare och hårdare....

Nu till det undrliga... Med oregelbundna gånger, kan bromsbedalen vara STENHÅRD :!: :!: :!: när man ska starta! Då menar jag stenhård! Precise som om någon trampat på den 10- 15 gånger. Är detta normalt??? ?:-/ ?:-/ ?:-/
Sedan direkt när bilen har startat så ritkigt känner man hur den blir mjuk och normal igen. Med mjuk menar jag att man tydligt känner servohjälpen. Har försökt hitta ett mönster i hur bilen står parkerad, och om det skulle vara temperatur/ väderberoende. Men inget passar in...

Min servicetekniker bytten någon slang då jag talade om problemet för honom. Han sa att om det skulle vara något som skulle krånglat så skulle det vara det, men det hjälpte tyvärr inte... När jag berättade det för honom igen, sa han att det ibland kan vara så och att det är helt normalt och inget att oroa sig för... Till en början trodde jag på det, men nu vet jag inte. Har aldrig tidigare stött på detta fenomen på mina tidigare bilar... Tänkte ta upp detta ämne igen vid servicen...

Men tills dess så kanske det finns någon här som har en idé/tips/erfarenhet av vad detta kan vara för något???

Och ett mer skönhetsfel... Ni som har en XC60. Hur upplever ni eran inredningskvalité?
Nu när det är kallt ute och då kupen värms upp så har jag/hör man osnygga knäpp och knarr från inredningen. Precis som om allt var för tunt och ihåligt. Sen också när man kör över små men "plötsliga" skarvar så rister det till osnyggt i inredningen... Känns inte direkt premium och solit om ni frågar mig... Som jämförelse har jag använt familjens tredje bil, en Mitsubishi Outlander (-MY10). Den inredningen är knäpptyst. Inget som knarrar, knäpper eller knakar där inte. Riktigt riktigt förvånad faktiskt! Inga temperaturer eller vägojämnheter som påverkar där.
Känslan är mycket mera solid och väl ihopskruvad... Tycker Volvo borde ta sig en titt där... :lol:

Är det någn mer än jag som upplever/ har det så??? Eller är man bara för överkänslig???
Komentera/ berätta gärna. Det knakse även finns något här, som man kan be serviceteknikern titta på???

Annars vill jag till sist tillägga att jag är klockrent nöjd :-)-) med bilvalet. Bästa billen Volvo hitintills byggt enligt min mening!

Tat lungt i vintertrafiken!
// Martin
det är fel på bromspedalen om den är hård under någonförutsättning som kan uppstå när du andvänder bilen & måste bromsa.
klarar bilen detta är allt normalt.

vad som händer när du inte andvänder bilen är inget man konstruerar bromssystemet för.
Nej, under körning och när man bromsar är den helt normal. Inga problem alls.
Bara det att ibland går det knappt trycka ner pedalen, och de övriga gångerna
är den mjuk innan start... Observera bara när den stått parkerad och ska startas,
inte under körning...
Reagerar på detta då skillnaden är stor mellan mjuk och hård bromspedal...
Som sagt, någon annan som upplever detta fenomen???
Helt normalt beteende du upplever med bromsen skulle jag säga. Om bilen står still ett tag efter du stängt av motorn så läcker undertrycket i bromskraftförstärkaren ut och du får en hård pedal. Så fort du slår på motorn fungerar den ju normalt igen, så jag undrar lite vad problemet är... Är det så att du inte alltid använder parkeringsbroms? I så fall kan jag förstå om du börjar rulla i samband med starten
Erst skrev:Helt normalt beteende du upplever med bromsen skulle jag säga. Om bilen står still ett tag efter du stängt av motorn så läcker undertrycket i bromskraftförstärkaren ut och du får en hård pedal. Så fort du slår på motorn fungerar den ju normalt igen, så jag undrar lite vad problemet är... Är det så att du inte alltid använder parkeringsbroms? I så fall kan jag förstå om du börjar rulla i samband med starten
Du säger att undertrycket "läcker". Borde inte systemet vara tätt? Jag tänker mig en läcka = spricka/hål som kan bli värre. Ska erkänna att man inte är så hemma på det tekniska hur det fungerar i detalj, men man undrar ju ändå?

Annars är det inget problem ditrekt, men att pedalen ibland är hård och ibland inte. Det är till det som jag ställer mig frågan om det är normalt? Fast som du och min serviceteknier säger. Fungerar det normalt när bilen är igång så e de ingen fara...

Parkeringsbromsen använder jag för det mesta, men nu under den kalla och fuktiga årstiden, så ibland drar jag åt bromsen och släpper den direkt för att motionera, men inte låta den vara åtdragen...
Vad hade du i tankarna med frågan "nte alltid använder parkeringsbroms"? Någon teori?
Vår bromspedal har också olika "hårdhet" när bilen är avstängd. Parkerinsbromsen påverkar men jag har inte funderat mycket på hur och varför eftersom det är ett icke-problem som andra här också säger.

Visst knäpper och gnekar det en del i inredningen ibland. Den enda volvo vi haft som det inte gjort det i var en v50. Gnekandet tar verkstan tag i om du säger till men knäppandet kan var svårare att få bort. Det kommer av att olika mtrl expanderar/krymper olika fort vid temperatur förändringar.
bjornw skrev:

Visst knäpper och gnekar det en del i inredningen ibland. Den enda volvo vi haft som det inte gjort det i var en v50. Gnekandet tar verkstan tag i om du säger till men knäppandet kan var svårare att få bort. Det kommer av att olika mtrl expanderar/krymper olika fort vid temperatur förändringar.
Inget är omöjligt att få bort, bara mer eller mindre svårt.
Jag skulle aldrig godkänna skrammel eller knirr och knäppande, min nuvarande V70 var inne ett antal ggr för detta , men det gick att få bort , nu är den tyst.
Kanske låter dåligt att det "läcker" in luft, men det är helt normalt. Broms boostern är konstruerad för att fungera när man har bilen igång och undertrycket fylls på kontinuerligt. När bilen är avstängd bör man använda parkeringsbromsen - den påverkas inte av samma effekt. Det var bara därför jag frågade om p-bromsen.
Systemet är inte helt tätt.
Om du tapar allt vakum på minder än 10-15 minuter har du ett för stort lekage, allt annat är normalt

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]