Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Jag är också inne på misstanke på LMM nu. ??:-/

Motorn går ju bättre när du håller för insuget så teoretiskt känner inte LMM av rätt luftmassa och ställer insprutn. felaktigt.

Du skulle kunna prova med att ta ur kabeln till LMM.
Då skall LH Jetronic gå över i nödläget "limp-home", dvs. styrkortet ger ut fasta signaler så att bilen går att köra men den går inte optimalt.

Går den att köra med gaspådrag då men inte med LMM-kabeln ansluten är det kanske läge att kolla upp signalvärdena så att LMM fungerar korrekt.

Börja med att kolla att renbränningen av platinatråden fungerar.
Titta in i LMM när kompisen stannar motorn. Platinatråden ska lysa upp 1 sekund precis när motorn stannar.

Lmm måste vara anpassad till styrkortstypen, så det duger inte att prova med en LMM till en LH 2.2 om det är LH2,4 på inspr. systemet.

//tuxedo
av tuxedo
Kom att tänka på:
Har du kollat att tankpumpen går?
Ta av tanklocket och lyssna.
Ska låta som en humla surrar i tanken om pumpen fungerar.

//tuxedo
av Pana
Jo den är bytt,till en ny
i början av felsökandet upptäckte jag att den var paj.
Den under bilen tjöt förtvivlat,berodde förmodligen på att den fick jobba själv.Blev tystare efter bytet av tankpumpen.Har även testat en annan huvudpump
Har föresten kollat spänningen till huvudpumpen,den var 12V.visserligen mätte jag i kabelskorna med matningskablarna urdragna.
man kanske ska mäta med belastning för att få korrekta värden..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ja, du har en "teoretiskt rätt" LMM. Nu är frågan om dess värden visar rätt?

Koppla ur kontakten till LMM och peta upp gummit bak på kontakten mot kabeln (så du kommer åt att mäta från kabelsidan).
Med tändningen av: Mät resistansen mellan stift 1 (brun kabel) och stomme (jord). Här ska du ha närmast 0 ohm.
Med tändningen på: Mät spänningen mellan stift 2 (blå-grön kabel) och stomme. Här ska du ha närmast 0 volt.
Med tändningen på: Mät spänningen mellan stift 5 (blå-gul kabel) och stomme. Här ska du ha batterispänning.

Vrid av tändningen och anslut kontakten till LMM. Vrid på tändningen igen!
Med tändningen på: Mät spänningen mellan stift 3 (blå-röd kabel) och stift 2 (blå-grön kabel). Denna spänningen är avgörande och måste ligga inom 1,35 till 1,42 volt. Varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du kollat felkoder i uttag 2 & 6? D.v.s. sladden i uttag 2, tändning på och 1 tryck på diagnosknappen. När du läst ur en kod, trycker du en gång till på knappen för att se om en annan kod dyker upp. Om du får koden 1-1-1 betyder det att inga fel är lagrade.

Kör sedan samma test på uttag 6.
av Pana
Jocke: stift 1 och jord 0,1 ohm
stift 2 och jord 0,1 volt
stift 5 och jord 11,4 volt
stift 3 och stift 2 1,236 Volt
och med 8 A laddare kopplad:1.242 Volt
då har jag äntligen hittat en avvikelse då?

tuxedo: har inte kunna kolla platinatråden ännu,kompisen saknas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)