Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jeppe393
hejsan det är så att jag fick en 965 -91 3,0 :d härom dagen och det är ingen gnista på den.. han som hade den innan hade bilen igång o sen kopplade han ur luftnassemätaren och sen kopplade in den igen och så gnistrade det till och luftmassemätaren är kass.. men de ska ju bli gnista ändå felkoder kan jag inte kolla då lampan bara lyser i testutaget så de försvårar ju de hela lite. det är ingen gnista alls och undrar om någon har något tipps eller ide??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera säkring nr 1 i säkringsboxen. Det är systemsäkringen.

Mvh GK
av jeppe393
okej ska kolla det i mån efter jobbet :p men funderar på om de skulle kunna vara startspärren?
gnestakalle skrev:Kontrollera säkring nr 1 i säkringsboxen. Det är systemsäkringen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Startspärren går på samma säkring, bara som upplysning. Om säkringen är i fråga är hel kan det ju vara något problem med startspärren.

Mvh GK
av rd350
Du har ingen "startspärr" i den bemärkelsen på en 91a. Förmodligen har strömmen gått baklänges in i boxen och bränt den, men kolla givetvis säkringarna.
av jeppe393
okej jo säkringana är hela.. kollade även ur mycket spänning som kom fram till spolarna o de låg på 11-12v med täningen på och runt 9 v på starten men ingen gnista
rd350 skrev:Du har ingen "startspärr" i den bemärkelsen på en 91a. Förmodligen har strömmen gått baklänges in i boxen och bränt den, men kolla givetvis säkringarna.
av rd350
Du måste börja med att få spänning till boxen. Så länge du inte får dioden att lysa i diagnosen startar inte bilen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag förutsätter att du har spänning på säkringarna 23 & 24 när tändningen är på... Men kolla för säkerhets skull!
Är impulsgivaren ok? Resistansen ska vara mellan 240 & 400 ohm.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]