I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Asak
Mätte upp cylindrarna och kom fram till att det är 91,4 mm (troligen då gubben ser illa...)
Då bör det väl vara B21?
Men kolvarna har olika märkning, framifrån räknat:
D,D,E,G , vad betyder detta då?
En glädjande upptäkt är att kammen är märkt med K så där var det rätt.
En annan glädjande nyhet är att veven är 8-bultad.

Nästa problem:
Varför är det pluggat med vinkork mellan lyftarna???
pluggarna sitter mellan lyftare 1-2 , 3-4 , 5-6 , 7-8.

Vi börjar bli rätt förbannade på säljaren nu som ni kanske anar...... :twisted: :evil:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Var kammen märkt K..? Originalmärkningen på en K-kam är såvitt jag vet: S772 så chansen finns ju att den är omstämplad. Ett fenomen som är rätt vanligt vad det gäller populära profiler, framförallt till B23/B230.

Märkningen på kolvarna bör vara klassning, vilket innebär att kolvarna har olika storlek. Med 91,4mm borrning så får man 2099cc = B21. Vinkorkspluggningen är en klassiker och når man ser i många vässade B18/20 och är inget problem. Kommer inte ihåg varför, men resultatet ska vara mer effekt sägs det.
Användarvisningsbild
av Asak
Kammen har ett K instämplat i "bakänden".
Pratade med han som sålde motorn och han påstod att han inte kollat upp den sen han köpte bilen den satt i .
Han uppgav till oss de uppgifter han fått då han köpte bilen.
Men då vi förklarat hur det stod till så fick vi tillbaka halva köpsumman direkt utan problem.
Det kallar jag för en schysst säljare , många stjärnor till honom !!
Så nu känner Junior sig lättad och kan köpa mera trim för de pengar han fick tillbaka.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Original satt D och K-kammen i E-motorerna, D-jet -73 och K-jet 74-76. Det är piratkammar från UK som är märkta bl a S-772, dåligt material och härdning i dom och de från CWC (usa). Är den omslipad så synns det tydligt.
Mer effekt får man inte med vinkorkarna utan det är nått som Timo-motor har gjort/gör på sina motorer och troligen är det för att öka smörjningen på lyftarna. Tänk på att märka upp lyftarna så de hamnar på samma plats som de är inkörda på då du återmonterar kammen och lyftarna.

B 20 69-71 42/35 ventiler
B 20 72-76 44/35 ventiler
Gissar att du har 44 mm insugsventier

Motornummret 498030 kommer från 140-serien och är en A-motor 90SAE och troligen från en 74 då den är 8-bultad. Är det en plugg i blocket ovan startmotorn? och det bör oxå vara "förstärkningar" i de första och sista avlånga hålen där stötstängerna går ner i blocket?
Användarvisningsbild
av Asak
Stillestånd för tillfället.
Då Junior är en fattig student så blir det inte så himla ofta pengar över till motorn men packningar ligger hos Mekonomen om han inte redan hämtat dom.
Men som sagt så är alla morordelar målade och snygga , SU-insuget är blästrat men han vet inte om det ska på plats eller säljas.
Ett extraktor har hittats hos en kompis så det kan bli annan gasare till detta.
Blir lite orolig då jag tycker se att han kastar trånande blickar på min 36/36 med insug.....
Jag ska snart riva min motor så generatornfästet till min kommer att tas med till jobbet där Junior kommer att bygga ett likadant men i rostfritt till sin B20.
Han gör praktik på mitt jobb och efter jul blir han anställd så då kommer det in kulor som kan placeras i bilen.
av *pettson*
Följer man en äldre Rsport katalogs uppmaning om * B20 special * så ser receptet ut som följer.
S52442-8 Topplock Special 1
Avsett för förgasarmotorer, stora men ej polerade kanaler, radiesäten, fasade ventiler 44/35.
Obearbetade förbränningsrum och ej sänkta ventilfjädersäten.
Modell 1B samma som ovan men med dubbla ventilfjädrar.
Kompressionsförhållande 10,5:1 vid 1,2mm packningstjocklek.
Sportkamaxel 275 grader (wizermann med lyftare)
extractor rör
2 solex Dubbel45mm typ ADDHE komplett med större luftburk för minimal strypning.
uppgraderad bränslepump

Effekt: 140hk, 192nm.

som sagt det var roligare förr.. :wink:
Användarvisningsbild
av Asak
Som läget i motorn ser ut just nu så innehåller den:
K-kam
Dubbla SU
Borrad ill 2,1 l
Vad kan den utveckla?

Sen så har vi min B20 som ska få följande redan inhandlade delar i sig:
K-kam och Weber 36/36.
Vad kan den utveckla?
Vill ju inte ha nå'n racer , bara en som blir lite snabbare.
Då min 144 har automatlåda så är den ju rätt så seg innan......

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]