Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Intressant att ingen har nämnt TV senaste test mellan S60 2.0T, Audi A4 2.0TFSI E85, BMW 325 och Mercedes C180 CGI (möjligt att jag bara har missat det). Det är nog första gången jag läser ett test från TV där en ny lanserad Volvo modell inte vinner, utan denna gång t o m kommer sist!
Ok att motståndet är absolut tuffast möjliga, men bortsett från XC60 tycker jag nog ändå att just S60 är första Volvo modell som trots allt kan jämföras med de 3 premium tyskarna.
Nu ska det dock tilläggas till dem som inte läst testet att S60 inte på något sätt blev krossad utan det var ett väldigt jämt test men där Audin vann. Volvon förlorade mycket på motorn som var på tok för törstig. Det skulle vara intressant att se ett liknande test fast andra motoralternativ.

Audi - 72/100
BMW - 71/100
Mercedes - 69/100
Volvo - 68/100

Någon som tycker annorlunda dessa modeller mellan?
Användarvisningsbild
av supersonic
Har läst testet och tycker det var ett bra test, finns väl inget att anmärka på. 2.0T är väl inte helt modern så visst hade det väl varit kul med en annan motor. Den gav 210 hk i broms om jag minns rätt (motoreffekt).
av Arese
2,0T motorn fick ju väldigt bra betyg förutom avseende bränslekonsumtion. Kan ändå bli lite besviken att inte S60 sticker ut på nåt område....

Skulle jag välja mellan dessa fyra idag så skulle en fjärde E9X i ordningen ta plats på min uppfart. Men så prioriterar jag också körglädje. Sexa och bakhjulsdrift är mumma!
av Amli
Jag har nog valt samma ordning som testet. Att jag valt Audin först i detta fall beror främst på Quattron som jag tycker är överlägsen, samt att den är lite större i kupén. Har man väl valt sig med AWD är det ingen höjdare att inte ha det, framför allt vintertid. Praktiska skäl mao.
Men en sexa och bakhjulsdrift går inte av för hackor ;-// :-)-)
av Willis
Om man tittar på siffrorna så är det ingen större skillnad. Vad som egentligen spelar roll är vad slutkund har att bedömma, inte tidningen. Det är kunden som har sista ordet, om man endast stirrar blint på betyg i tidningarna så tycker jag att det är illa, visst vill man att sitt märke ska vinna alla tester och få bra betyg, men det gäller vad DU vill ha och är ute efter, inte vad en tidning avgör är "körglädje" eller "design".

Absolut har tidningarna en viktig post i att recensera bilarna så folk i alla får ett hum och vad som gäller, men om vi tittar på siffrorna kan det vara något som kund överväger mer än det andra. Vilket betyder att S60:n lika gärna kan komma på andra plats, tredje plats eller kanske första plats.

Jag talar ur mitt perspektiv, men ibland undrar jag om folk verkligen begriper vad det är för bil man tittar på, man tycker gärna att alla bilar är precis lika bara för att bilarna idag har ett visst design språk. Många säger att Volvo inte skulle vara premium p.g.a att kvalitén inte når upp till tyskarna, det tycker jag låter befägnt därför att idag har Volvo stigit otroligt högt i sin kvalité och jag tror många som dömmer direkt inte har testat med att ställa en tysk konkurrent precis bredvid t.ex. S60 i detta fallet och sedan hoppa in och ut mellan dem och trycka och känna, absolut har tidningarna gjort det och gjort sina personliga bedömningar, men återigen då så gäller det vad just DU som kund som vill köpa någon av dessa 4 t.ex. som får bedömma det.

Vad jag tycker Volvo ska göra är att man ska kunna välja antingen framhjulsdrift eller bakhjulsdrift till den modell man beställer, ett alternativ som skulle vara svin dyrt för företaget att ha, men som egentligen skulle löna sig otroligt mycket eftersom många som vill ha en Volvo kanske väljer en av dem tyska märkerna p.g.a bakhjulsdriften, men tycker att kvalitén i bilarna är lika.

Men detta är bara min åsikt och jag tycker att vi bör uppskatta Volvos prestationer mer än vad vi kanske gör, i alla fall i Sverige.
av Robert36
[quote="Willis"]Vad jag tycker Volvo ska göra är att man ska kunna välja antingen framhjulsdrift eller bakhjulsdrift till den modell man beställer, ett alternativ som skulle vara svin dyrt för företaget att ha, men som egentligen skulle löna sig otroligt mycket eftersom många som vill ha en Volvo kanske väljer en av dem tyska märkerna p.g.a bakhjulsdriften, men tycker att kvalitén i bilarna är lika.quote]
Läste i någon biltidning att många av de som kör BMW 1-serie trodde att deras bil var framhjulsdriven samt att BMW planerar att släppa en framhjulsdriven bil. Tror att marknaden ramlar ned i framhjulsdrift och då är ju frågan om detta skulle kunna vara lönsamt för Volvo? En sak som jag verkligen kände när jag testkörde S60 var att det inte fanns någon känsla i ratten för att det skulle vara en famhjulsdriven bil. Fler än jag som upplevde detta?

För övrigt så verkar testen ha varit ganska jämn, det hade varit intressant att se den i sin helhet och vad prislappen var för respektive bil.
av Lövet
Problemet med S60 är väl främst att den inte är bäst på något utan halvbra på allt? Ingen riktigt bra identitet som tilltalar köparna. BMW köper man för att den är körgladast, Audi köper man för fyrhjulsdriften, Mercedes köper man för komforten. Volvo köper man för vadå?

Hela det här säkerhetstjafset med att det ska plinga precis överallt och bromsas själv - det är ingenting som lockar mig det minsta i alla fall så jag hoppas inte att det är det som Volvo tror ska locka kunderna.
Användarvisningsbild
av supersonic
andreas_lofgren skrev:Problemet med S60 är väl främst att den inte är bäst på något utan halvbra på allt? Ingen riktigt bra identitet som tilltalar köparna. BMW köper man för att den är körgladast, Audi köper man för fyrhjulsdriften, Mercedes köper man för komforten. Volvo köper man för vadå?

Hela det här säkerhetstjafset med att det ska plinga precis överallt och bromsas själv - det är ingenting som lockar mig det minsta i alla fall så jag hoppas inte att det är det som Volvo tror ska locka kunderna.
Du har en poäng här, var och provsatt och klämde på både S60 och V60 nu igen och det som är en miss med dessa är att detaljkvaliteten är på många sätt förfärlig och tunn/billig i känsla, vassa plastkanter i innerhandtag, tunn bagageinramning och innertak modell billig.

Dessa volvobilar utvecklades i en bilvärld i kris, tycker det känns på hur billig bilarna känns. Hoppades att Volvo skulle nån gång komma ikapp tyskarna i UPPLEVD känsla men nej nu tycker jag skillnaderna är större igen.

Detta är dock inte synonymt med bara Volvo, alla biltillverkare sparar in pengar precis överallt nuförtiden känns det som. Hur som helst, det blir ingen V60 som andrabil för min del i alla fall. För dyr för den billiga känslan den förmedlar. Synd på ett kanonchassi och bra motorutbud.
av viktore
andreas_lofgren skrev:Problemet med S60 är väl främst att den inte är bäst på något utan halvbra på allt? Ingen riktigt bra identitet som tilltalar köparna. BMW köper man för att den är körgladast, Audi köper man för fyrhjulsdriften, Mercedes köper man för komforten. Volvo köper man för vadå?

För att Volvo är halvbra på allt till - ett fördelaktigt pris.
av Steff 99
Arese skrev:2,0T motorn fick ju väldigt bra betyg förutom avseende bränslekonsumtion. Kan ändå bli lite besviken att inte S60 sticker ut på nåt område....

Skulle jag välja mellan dessa fyra idag så skulle en fjärde E9X i ordningen ta plats på min uppfart. Men så prioriterar jag också körglädje. Sexa och bakhjulsdrift är mumma!
Jag är mer o mer imponerad av S/V60 speciellt av D5 och T6 AWD med Four-c, frågan är hur många av er som skriver här och är kritiska och förodar exv. Audi/BMW som verkligen kommer att uppleva en sådan markant skillnad till Audi/BMW:s fördel väghållningsmässigt att man som "amatör" märker detta.
Visst en 335:a har bättre klipp i maskinen, men modellen börjar bli ålderstigen, den har inte speciellt mycket av vad som finns i F10, att idag betala 650´för en fullutrustad 3-serie "no way"
Audi A4 får alltid beröm för sin interiör, jag är lika besviken varje gång jag sitter i en A4, paneler som sitter sådär, skrammel o knirr och dyra options den blir dyrare än BMW 3-serie om man fullutustar...visst väghållningsmässigt med sportchassi kan den sitta som limmad men då går den knapp att köra i stan utan njurbälte

Jag vill nog påstå att Volvo har tagit ett stort steg framåt med S/V60 och sina proaktiva säkerhetssystem, att som något utrycker det "säkerhetstjafset" som plingar, då har man inte förstått varför detta kommer på allt fler märken, de tyska tillverkarna kommer med stormsteg också att lansera detta., förmodligen kommer det också att spara liv, tycker man inte det är bra, så har man nog en lite avvikande inställning till trafikskadade och hemska tanke, dödade.

Jag är väl inte speciellt känd här på forumet att höja Volvo till skyarna, men efter ett riktigt test av S/V60 så ....jo, jag är imponerad !!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]