Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av absolutjoxs
feedback, roligt! :)
Användarvisningsbild
av bwiberg
Hej theferm (m fl)!

Har med intresse läst tråden men när det gäller tolkningen av hur tilläggstavlorna kombineras med anvisningsmärket ("P") så börjar det snurra nu. ??:-/
Bild
I mitt exempel har jag ju 2 timmar som komplement till Avgift. Denna tilläggstavla kan du ju byta till "Tillstånd erfodras" om du vill istället. Ja, du förstod säkert det också, då du hittills faktiskt, helt ärligt har visat mera kunskaper än "normalparkören".

Bild 1 betyder att i 2 timmar är det fri parkering, sedan ska man betala avgift, men man får max stå i 24 timmar, 2+22 timmar.

Bild 2, 3 och 4 betyder samma sak då begreppet "Avgift" står med i första ramen.
Alltså, man får parkera där i 2 timmar mot att man betalar avgift. Noterbart är att man inte får stå i 24 timmar genom att lösa 12 biljetter, man måste även göra en ny uppställning, dvs flytta fordonet.
Å ena sidan känns det som om alla kombinationer av "P", "Avgift", "2 tim" respektive "P", "Avgift 2 tim"/"2 tim Avgift" borde tolkas som att parkering är tillåten, aldrig längre än 2 timmar, och att man alltid skall erlägga avgift. Dvs ett "och" mellan alla tilläggstavlor och att de på det sättet alla, tillsammans, kompletterar anvisningsmärket ("P"). Däri inbegrips att tilläggstavlorna inte bör motsäga varandra.

Samtidigt undrar man då hur man med den tolkningen skall kunna få till skyltning för fri parkering x antal timmar och att det vid längre parkering än så måste erläggas avgift.

Och då hamnar man på varianten att var och en av tilläggstavlorna tolkas tillsammans med anvisningsmärket, "par för par", t.ex. "P" + "2 tim" + "Avgift" = "P" + "2 tim" respektive "P" + "Avgift" = Fri parkering i högst 2 timmar, parkering (i högst 24 timmar) mot avgift.

Men även med sistnämnda tolkning så hamnar man (jag) fortfarande inte på att ordningen på tilläggstavlorna skulle spela någon roll. Tänket med "ram för ram" undrar jag fortfarande över var det beskrivs någonstans? Jag vill minnas att jag någonstans läst att den mest restriktiva tilläggstavlan skall sitta överst, men det är inget som jag hittar någon hänvisning till nu...

Hjälp! ?:-/

Och tack på förhand! :D
av Bamse
Nu kör jag alltid med släp

Inte en parkering i sikte, men så hittade jag en stor och helt tom plan med massor av uppritade och lediga platser (som tydligen var vikta för ett visst fordonsslag som det heter, i det här fallet "bil med tillkopplad släpkärra" och "buss/husbil"). Nu hade jag tyvärr inte släpet tillkopplat till bilen (brukar ju inte ha med mig det till jobbet), men gissade att det nog var ok att stå där även utan släp. Men det var det ju givetvis inte.

Ok, jag accepterar att jag gjorde fel, men var exakt var kan jag hitta vad som gäller???

Hursom, i fortsättningen tar jag släpet med till jobbet :lol:
av Surkart
Bamse skrev:Nu kör jag alltid med släp

Inte en parkering i sikte, men så hittade jag en stor och helt tom plan med massor av uppritade och lediga platser (som tydligen var vikta för ett visst fordonsslag som det heter, i det här fallet "bil med tillkopplad släpkärra" och "buss/husbil"). Nu hade jag tyvärr inte släpet tillkopplat till bilen (brukar ju inte ha med mig det till jobbet), men gissade att det nog var ok att stå där även utan släp. Men det var det ju givetvis inte.

Ok, jag accepterar att jag gjorde fel, men var exakt var kan jag hitta vad som gäller???

Hursom, i fortsättningen tar jag släpet med till jobbet :lol:
Som jag tolkar reglerna (men jag kan ha fel) så måste det finnas en tilläggsskylt som anger att det finns en begränsning (t.ex. endast fordon med släpvagn). Det räcker nog inte med markeringar i asfalten.

Vad står det för skäl på parkeringsavgiften eller kontrollavgiften?
Jag undrar om inte parkeringsbolagen är skyldiga att lämna ut fotografier dom tar på bilen dom lappat om dom bockat i rutan foto tagits !

Bifogar hela växlingen mellan mig och Securitas! Döm själva.
Överklagan:
Överträdelse: 10
Orsak: P- Förhyrda, Outhyrd, Framför port
Notering: Bilen stod EJ på någons parkering alls och 3 meter framför porten.

Orsak till parkering:
Urlastning av tyngre dator för utbyte av detaljer. Då jag hade datorn fast spänd på passargerar sätet så låstes förar dörren, därefter gick jag runt lade ifrån mig nycklarna på golvet och bar ur datorn. Därefter låste jag igen passargerar dörren med nycklarna i bilen. Eftersom jag bor 5 mil från Östersund var jag därför tvungen att lämna bilen och åka hem och hämta reservnyckeln.

Jag vet att man inte får parkera (men lasta i och ur) inne på gården men eftersom jag inte vill bryta mig in i bilen valde jag att med kompisens bil att åka och hämta reservnyckel. Eftersom detta är 10 mil tur och retur så blev bilen stående ett tag. Tanken att sätta en lapp på rutan slog mig aldrig. Annars parkerar jag normalt på gatan utanför.
För verifiering av händelsen ring 0706-223975 Micke Sjödin som bor på adressen.
Han kan även intyga att det heller ej är en förhyrd/outhyrd plast där bilen stod samt att bilen ej heller blockerade porten.

Svaret från överklagan:
Hej,

Vi vidhåller fakturan. Vid behov att bryta mot parkeringsbestämmelserna skall markägaren eller securitas kontaktas för att eventuellt ges tillstånd att parkera mot gällande bestämmelser.

Det är lagstadgat att markägare har rätt att ta ut kontrollavgift av personer som bryter mot de parkeringsbestämmelser som är markerade enligt lag på markägarens mark.
(Företaget bifogar bild på skylt och sin egen logga)
10 Parkering i förhyrd/reserverad plats
Gällande parkeringsvillkor har tillkännagivits med vägmärken.
Ni har parkerat på en plats som ägs av hyresvärden/hyresgäst.
Platsen hyrs av annan och ni har inte utan avtal besittningsrätt till denna parkeringsplats.
Vi har åter inte funnit skäl att bevilja avskrivning av ärendet med anledning av de skäl som anförts i brevet. Detta är tredje svaret och vi kommer ej att besvara fler överklagningar i ärendet.

Umeå 2010-10-15
Med vänliga hälsningar
Susanne P.

Jag:

Såklart ni vidhåller fakturan men VART står det information om markägarens telefon nummer ELLER att om man behöver bryta mot gällande bestämmelser så ska man ringa antingen er eller markägaren? Eftersom nu ärendet vart ett resultat av en inlåst nyckel under i / urlastning så blir det ju knivigt att åtgärda problemet annat än att åka hem och hämta en reservnyckel.

Står detta i lagboken eller är det några ev era egna regler, i det senare fallet bör ju med andra ord denna information sitta synligt på platsen för att förhindra att människor får onödiga parkeringsböter.

Bifoga gärna ett utdrag ur lagboken samt en länk vart ni hittat detta.

Eftersom det nu EJ finns någon stolpe / ruta på den plats där bilen står så anser jag inte att jag tagit någon annans plats i besittning. Hade däremot varit på anvisad uthyrd plats så hade jag helt klart förstått utslaget på nekande i överklagan. Men eftersom jag varken har blockerat den avsedda porten eller upptagit någon annans plats anser jag därför att erat nekande är tvivelaktigt. Så med andra ord anser ni att jag borde brutit mig in i bilen och därmed orsakat skador på den för att kunna flytta fordonet?

Best regards
Mats

Svaret:
Bevakningsföretagets telefonnummer finns enligt lag vid alla privata parkeringsplatser. Det finns ingen lag om att be om lov att bryta mot parkeringsbestämmelser men det räknas till sunt förnuft. Precis som vi vet att man bör fråga för att låna något av en vän så bör vi också be om lov av ägaren för att bryta mot bestämmelser som denna har satt upp.

Securitas Sverige AB Division Mobile
Region Norrland
Parkeringsavdelningen Umeå

Jag:
Med andra ord så på grund av bristande sunt förnuft och inte en direkt lagöverträdelse så debiteras jag nu alltså 600 kr i avgift för att jag så fort som möjligt försökte att få min bil från platsen ? Eftersom jag nu har ca 45 minuters bilväg enkel resa innebar detta ju 1,5 timmes resa. Efter som jag EJ brutit mot lagen utan bara inte haft sunt förnuft som ej är lagstadgat att ha så ogillas därmed denna parkerings bot.

Jag vidhåller fortfarande att jag Ej har parkerat på någon annans plats som alltså inte är varken ut eller outhyrd och ej heller har blockerat någon port.
På föreläggandet så finns det i bockat att foto finns taget på bilens placering detta foto vill jag se för att vi båda parter ska vara överens om att inga markeringar finns utmålade för befintlig parkerings ruta.

Jag kommer med tanke på att det nu ej är lag på att kontakta vaktbolag / markägare i detta fall bestrida denna parkerings bot.
Best regards
Mats

Securitas:
Vi vidhåller fakturan. Vid behov att bryta mot parkeringsbestämmelserna skall markägaren eller securitas kontaktas för att eventuellt ges tillstånd att parkera mot gällande bestämmelser.

Det är lagstadgat att markägare har rätt att ta ut kontrollavgift av personer som bryter mot de parkeringsbestämmelser som är markerade enligt lag på markägarens mark.

10 Parkering i förhyrd/reserverad plats
Gällande parkeringsvillkor har tillkännagivits med vägmärken.

(Embedded image moved to file: pic20037.jpg)

Ni har parkerat på en plats som ägs av hyresvärden/hyresgäst.

Platsen hyrs av annan och ni har inte utan avtal besittningsrätt till denna parkeringsplats.

Vi har åter inte funnit skäl att bevilja avskrivning av ärendet med anledning av de skäl som anförts i brevet. Detta är tredje svaret och vi kommer ej att besvara fler överklagningar i ärendet.

Umeå 2010-10-15

Med vänliga hälsningar
Susanne P.

Jag:
Som jag avkrävt vill jag se bilderna på hur ni anser att bilen står uppställd på en anvisad parkeringsplats och blockerar porten annars får jag kontakta almänna reklamations nämnden och be dessa hjälpa mig att driva ärendet vidare. För i nuläget så tolkar jag det som att ni antingen inte har någon bild på hur bilen är uppställd eller så visar bilden att ni faktiskt har fel i det här fallet men vidhåller fakturan för att tjäna pengar och inget annat.

Att jag sedan nu under rådande omständigheter inte har brutit mot någon lag verkar ju vara helt orelevant !

Vi får väl se vad dom svarar !
av lasse45
Hej
Jag har fått en p-bot på 900kr efter att ha parkerat i trevägskorsning,
mitt emot anslutande väg
Stod parkerad inom 10m från korsande körbanas närmaste ytterkant.
Nu är det så att det finns ej någon korsande körbana pga anslutande väg är enkelriktad.
Det står tydligen ngt om att anslutande väg slutar i trafikförordningen vilket den inte gör i det här fallet. (vägen börjar här)
Bred gata, 30 sträcka, inga övergångsställen inga markeringar av ngt slag.
Lasse
av absolutjoxs
vart är lappen skriven? kan slänga ett öga på eniro.
Vid en 3-vägs korsning är det nästan alltid "korsning" om det inte är en enkel utfart.
Spoiler »
Xtravagance, jag tror att du bör betala. Även om man överklagar ett ärende brukar det vara så att man får betala och om överklagan går igenom betalas pengarna tillbaka. Jag vet givetvis inte hur det ser ut på platsen, men kan utläsa att det är en innergård i ett bostadsområde. Där brukat det, om det finns markerade p-platser, vara så att det är hyresvärden/markägaren som disponerar marken utanför de markerade platserna. Det är väl det som de menar med att du" har parkerat på en plats som ägs av hyresvärden/hyresgäst." och "Platsen hyrs av annan och ni har inte utan avtal besittningsrätt till denna parkeringsplats."
Användarvisningsbild
av Staffan73
Det är fan lättare och mindre enerverande att betala böterna än att försöka hänga med i den här tråden (R)
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 85
Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]

Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]