Hej theferm (m fl)!
Har med intresse läst tråden men när det gäller tolkningen av hur tilläggstavlorna kombineras med anvisningsmärket ("P") så börjar det snurra nu. ??:-/

I mitt exempel har jag ju 2 timmar som komplement till Avgift. Denna tilläggstavla kan du ju byta till "Tillstånd erfodras" om du vill istället. Ja, du förstod säkert det också, då du hittills faktiskt, helt ärligt har visat mera kunskaper än "normalparkören".
Bild 1 betyder att i 2 timmar är det fri parkering, sedan ska man betala avgift, men man får max stå i 24 timmar, 2+22 timmar.
Bild 2, 3 och 4 betyder samma sak då begreppet "Avgift" står med i första ramen.
Alltså, man får parkera där i 2 timmar mot att man betalar avgift. Noterbart är att man inte får stå i 24 timmar genom att lösa 12 biljetter, man måste även göra en ny uppställning, dvs flytta fordonet.
Å ena sidan känns det som om alla kombinationer av "P", "Avgift", "2 tim" respektive "P", "Avgift 2 tim"/"2 tim Avgift" borde tolkas som att parkering är tillåten, aldrig längre än 2 timmar, och att man alltid skall erlägga avgift. Dvs ett "och" mellan alla tilläggstavlor och att de på det sättet alla, tillsammans, kompletterar anvisningsmärket ("P"). Däri inbegrips att tilläggstavlorna inte bör motsäga varandra.
Samtidigt undrar man då hur man med den tolkningen skall kunna få till skyltning för fri parkering x antal timmar och att det vid längre parkering än så måste erläggas avgift.
Och då hamnar man på varianten att var och en av tilläggstavlorna tolkas tillsammans med anvisningsmärket, "par för par", t.ex. "P" + "2 tim" + "Avgift" = "P" + "2 tim" respektive "P" + "Avgift" = Fri parkering i högst 2 timmar, parkering (i högst 24 timmar) mot avgift.
Men även med sistnämnda tolkning så hamnar man (jag) fortfarande inte på att ordningen på tilläggstavlorna skulle spela någon roll. Tänket med "ram för ram" undrar jag fortfarande över var det beskrivs någonstans? Jag vill minnas att jag någonstans läst att den mest restriktiva tilläggstavlan skall sitta överst, men det är inget som jag hittar någon hänvisning till nu...
Hjälp! ?:-/
Och tack på förhand! :D