Det är inte så att jag har nåt emot däcktester. Det måste till ordnade former för att göra en tillförlitlig tabell så att man kan kika på skillnader, skillnader visar att där pågår utveckling, men det visar inte mycket mera för gemene man.
Det som däremot INTE framgår av tester, eller reportrar, eller av däckbranschen när dom ska sälja dej nånting. Är att INGENTING i testen är rakt jämförbart ned på din bil, sa man det skulle du inte åka i panik och köpa dom dyraste däcken.
Du åker inte i fasta temperaturer, på samma underlag, i samma hastighet och du har ingen testdator som säger att du är 1,4 sekunder snabbare per varv, eller att du klarade 0,15g mer i kurvan. Du har bara din subjektiva känsla, inget mer. Det är en enorm skillnad om testbilen väger 1600kilo och din bruksbil väger 1200kilo även om ni susar på samma sorts däck. Vikten hjälper dej med greppet, men vikten gör också att bilen blir mer svårbromsad, vikten vill ju vidare. Kombinationen bil/däcktyp är alltid viktig, viktigare än fabrikatet, men ännu har jag inte hittat nån seriös tabell som visar vilka däck som är bäst i alla blandade underlag i blandade temperaturer upplagda bil för bil. Säg till om ni ser en sån.
Ett test på *asfalt* gör inte nån rättvisa mot lappat oljegrus med 15år på nacken. Kalasbra att däck motstår vattenplaning, för sånt är inte att leka med, fast moddplaning är nummer ett i sverige på vintern, har inte sett tester utförda i 15cm uppsaltad modd? Förstår du vart jag vill komma?
Lägger vi sen till parametern fordonsskick, alltså är dina bromsar nyservade? Stötdämparna urfräscha och fjädrarna likaså? Inga bussningar som är mer än halvåret gamla? Hjulinställningen gjord senaste kvartalet? Inte det? Hepp då kan vi ytterligare tyvärr ta bort en stor del av jämförelsen då. Det är skillnad på nya däck och på gamla, det är skillnad på orientdäck och nordiska däck, sticker inte under stol med det. Men när hysterin är som värst kring däckens marginaler så har dom flesta missuppfattat rubbet. Däcket har inte dom marginalerna på våra underlag, och ABSOLUT INTE när du inte har nya dämpare, nya bromsar, nya fjädrar och bussningar. Det räcker inte med att köpa svindyra testvinnare och tro att familjen är säker just därför, dina dyra testvinnare beter sej inte ett dugg bättre än ett par linglong om stötdämparna är tillräckligt dåliga och du åker på isig snöväg, inte blir det roligare när bromsarna drar snett. Eller när du ändå är och åker som på sommaren?.. Det sägs att en kedja är inte starkare än sin svagaste länk, det hjälper inte med att köpa däck som en extraförstärkt länk, när länken fordonsskick i dess delar såsom fjädring och bromsar är upprostad dubbelt upp och länken körsätt är upprostad. Det brister totalt när du kommer till att töja på gränserna ändå. Ska man ta hand om familjen ska ALLA länkarna vara uppgraderade och i skick. Men inte ens då kan dom ta hand om DINA brister.
När vi testat för skojs skull på några träffar förvisso för några år sedan, så har vi sagt att testen görs bara med testvinnaren, sen har man fått kört 4 bilar av olika fabrikat men med likvärdig vikt, som alla faktiskt har olika däckfabrikat, samtliga var dubb, och det var gemensamma nänmnaren, en av bilarna hade en uppsättning testvinnare på. Av 20 förare som gjorde blindtesten (dom hade ingen aning om att det var olika sorters däck) och körde så var alla överens om att bilarna var lite olika att köra, men INGEN kunde, när vi presenterade det... peka ut testvinnaren, ingen kunde heller peka ut lågprisdäcken, sträckan innehöll sjöis på plogad bana, snö/is på grusväg, bar saltad oljegrusväg, hastighet satt till max 70km/h, man fick order om att köra så fort man kände var säkert, men inte över 70km/h. Då pratar vi om vanliga förare, män o kvinnor som inte är mekaniker eller kritiker. Provet innehöll inte några tvärnitar eller några fantastiska undanmanöverprover förutom då den slingriga plogade banan på sjöisen, den krävde ratta och bromsa. Ingen tog extremt lång tid på sej, ingen upplevde bambi på hal is. Summan av det testet, helt ovetenskapligt förvisso är att antingen är det 20 idioter som vi lyckats kalla ihop som inte märkte nåt så uppenbart som skillnaden mellan testvinnare och betydligt sämre däck, eller så var inte skillnaderna så stora att dom hade en jättebetydelse för dessa på de här underlagen i naturlig miljö.
Nåt som däremot gör mej lessen och skeptisk till proffesionalism är när *volvo* vet bäst vad vi bör ha för däck, sen vräker man ut gislaved, vredestein,hacka, michelin och macripper, ett tag hade man några koreadäck med,... Närmare bestämt är ALLT bäst för din bil, om det bara köps där....
Sanningen är ju den att ingen har bemödat sej med att köra varenda volvomodell med alla däckmodeller för att se vad som fungerar bäst. Då ska man inte göra sken av det heller.
Men det är långtifrån dom enda som gör sken av det tyvärr.
Köp gärna testvinnare alltså, dom är säkert väldigt bra, men glöm inte nu att serva bilen ordentligt och uppdatera den chassiemässigt innan snön kommer och sen att sänka farten och köra med känslan när snön kommer så blir det här en bra vinter för alla oavsett däckfabrikat och placering i test.
