Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
mikael_81 skrev:Fick reklamen från bilia idag, där finns några däckerbjudanden. Blir troligtvis några av dessa!
195/65-15 dubbat.
Goodyear ultragrip extreme eller Kleber kapnor5 för samma pris 1160:- monterat och klart.
Är detta ett bra pris? Vilka ska man satsa på tycker ni? Hur står sej hankook mot dessa? lokala däckfirman säljer dem för 1030:- styck
mvh Mikael
Av dessa skulle jag nog välja Good Year, de är i mellanskiktet i testresultaten.
Har provkört GY ultragrip och de var rätt ok.
Men oavsett om du väljer Goodyear eller Kleber så tror jag de levererar bättre än Hankook.

Men jag tyckte dessa priser lät dyra. :shock:
Min lokala Euromaster däckhandlare säjer Michelin X-Ice North för 1130:-, monterat och balanserat.
Om valet står mellan dessa däckmärken för de priser du fått och Michelin för 1130:- är valet självklart!
Har du ringt runt och hört dig för? Gör det, det kan löna sig.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja mina vinterdäck (dubbade) åkte på idag på båda bilarna fast det inte kommit någon snö ännu så nu får man passa sej så man inte åker på förbjuden gata :-O)
Byter hellre innan snön så jag slipper halka lika mycket som dom som väntar tills det är för sent när man vaknar en morgon och inser att det redan har snöat och att det är vinter igen :-)-)
av llesrof
Här har ni ett test av dubbfria däck: http://www.vibilagare.se/sites/default/ ... erdack.pdf
TIll skillnad mot till exempel pettson så är min kunskap om däck och bilkörning begränsad så jag har inget annat val än att lita på tester utförda av seriösa tidningar. Jag tror också ett test under ordnade omständigheter, alltså där man kan upprepa ett moment flera gånger under samma omstädndigheter, säger rätt mycket om produkten. Om ett däck klarar av våt vägbana bra och ett annat däck inte gör det så känner jag mig trygg i att dra slutsatsen att det förhåller sig på ungefär samma vis i verkligheten, fast kanske med den skillnaden att man i verkligheten oftast håller sig inanför gränsen för när produkten faller igenom. Ett test går ju till stor del ut på att utröna var gränsen finns och vad som händer när man går över den. De flesta förare har en självbevarelsedrift som gör att de kör med en viss marginal till däckets gräns och då det fallerar. Ju längre bort dessa gränser finns desto större marginal har man och jag tror att man har större chans att klara en paniksituation då. Ja, detta är naturligtvis under förutsättning att man kör lika försiktigt med sina Continental som med sina Ling-on. Bra däck skall ju inte göra att man kör snabbare/slarvigare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Ja, detta är naturligtvis under förutsättning att man kör lika försiktigt med sina Continental som med sina Ling-on. Bra däck skall ju inte göra att man kör snabbare/slarvigare.
Självklart gör det ju att man kör snabbare med bra däck. Jag har kört en del skitbilar med riktiga skitdäck som fattig student, då var man tvunget att körs riktigt sakta för att hålla sig kvar på vägen.

Man får ju helt enkelt anpassa farten efter förhållandena.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har alltid undrat: Varför kör folk av vägen? (Senaste vintern i färskt minne). Man KÄNNER ju när däcken har dåligt fäste, det kan ju inte komma som en överraskning. Det enda som möjligen kan överraska är svartis. Själv kan jag LÄTT sätta ett betyg 1-10 på vilket fäste bilen har för tillfället. Man känner det ju, och anpassar körningen.

Håller helt med pettson - det är alltid förarens fel om han hamnar i diket. Faktiskt.
av *pettson*
Det är inte så att jag har nåt emot däcktester. Det måste till ordnade former för att göra en tillförlitlig tabell så att man kan kika på skillnader, skillnader visar att där pågår utveckling, men det visar inte mycket mera för gemene man.
Det som däremot INTE framgår av tester, eller reportrar, eller av däckbranschen när dom ska sälja dej nånting. Är att INGENTING i testen är rakt jämförbart ned på din bil, sa man det skulle du inte åka i panik och köpa dom dyraste däcken.
Du åker inte i fasta temperaturer, på samma underlag, i samma hastighet och du har ingen testdator som säger att du är 1,4 sekunder snabbare per varv, eller att du klarade 0,15g mer i kurvan. Du har bara din subjektiva känsla, inget mer. Det är en enorm skillnad om testbilen väger 1600kilo och din bruksbil väger 1200kilo även om ni susar på samma sorts däck. Vikten hjälper dej med greppet, men vikten gör också att bilen blir mer svårbromsad, vikten vill ju vidare. Kombinationen bil/däcktyp är alltid viktig, viktigare än fabrikatet, men ännu har jag inte hittat nån seriös tabell som visar vilka däck som är bäst i alla blandade underlag i blandade temperaturer upplagda bil för bil. Säg till om ni ser en sån.
Ett test på *asfalt* gör inte nån rättvisa mot lappat oljegrus med 15år på nacken. Kalasbra att däck motstår vattenplaning, för sånt är inte att leka med, fast moddplaning är nummer ett i sverige på vintern, har inte sett tester utförda i 15cm uppsaltad modd? Förstår du vart jag vill komma?
Lägger vi sen till parametern fordonsskick, alltså är dina bromsar nyservade? Stötdämparna urfräscha och fjädrarna likaså? Inga bussningar som är mer än halvåret gamla? Hjulinställningen gjord senaste kvartalet? Inte det? Hepp då kan vi ytterligare tyvärr ta bort en stor del av jämförelsen då. Det är skillnad på nya däck och på gamla, det är skillnad på orientdäck och nordiska däck, sticker inte under stol med det. Men när hysterin är som värst kring däckens marginaler så har dom flesta missuppfattat rubbet. Däcket har inte dom marginalerna på våra underlag, och ABSOLUT INTE när du inte har nya dämpare, nya bromsar, nya fjädrar och bussningar. Det räcker inte med att köpa svindyra testvinnare och tro att familjen är säker just därför, dina dyra testvinnare beter sej inte ett dugg bättre än ett par linglong om stötdämparna är tillräckligt dåliga och du åker på isig snöväg, inte blir det roligare när bromsarna drar snett. Eller när du ändå är och åker som på sommaren?.. Det sägs att en kedja är inte starkare än sin svagaste länk, det hjälper inte med att köpa däck som en extraförstärkt länk, när länken fordonsskick i dess delar såsom fjädring och bromsar är upprostad dubbelt upp och länken körsätt är upprostad. Det brister totalt när du kommer till att töja på gränserna ändå. Ska man ta hand om familjen ska ALLA länkarna vara uppgraderade och i skick. Men inte ens då kan dom ta hand om DINA brister.

När vi testat för skojs skull på några träffar förvisso för några år sedan, så har vi sagt att testen görs bara med testvinnaren, sen har man fått kört 4 bilar av olika fabrikat men med likvärdig vikt, som alla faktiskt har olika däckfabrikat, samtliga var dubb, och det var gemensamma nänmnaren, en av bilarna hade en uppsättning testvinnare på. Av 20 förare som gjorde blindtesten (dom hade ingen aning om att det var olika sorters däck) och körde så var alla överens om att bilarna var lite olika att köra, men INGEN kunde, när vi presenterade det... peka ut testvinnaren, ingen kunde heller peka ut lågprisdäcken, sträckan innehöll sjöis på plogad bana, snö/is på grusväg, bar saltad oljegrusväg, hastighet satt till max 70km/h, man fick order om att köra så fort man kände var säkert, men inte över 70km/h. Då pratar vi om vanliga förare, män o kvinnor som inte är mekaniker eller kritiker. Provet innehöll inte några tvärnitar eller några fantastiska undanmanöverprover förutom då den slingriga plogade banan på sjöisen, den krävde ratta och bromsa. Ingen tog extremt lång tid på sej, ingen upplevde bambi på hal is. Summan av det testet, helt ovetenskapligt förvisso är att antingen är det 20 idioter som vi lyckats kalla ihop som inte märkte nåt så uppenbart som skillnaden mellan testvinnare och betydligt sämre däck, eller så var inte skillnaderna så stora att dom hade en jättebetydelse för dessa på de här underlagen i naturlig miljö.
Nåt som däremot gör mej lessen och skeptisk till proffesionalism är när *volvo* vet bäst vad vi bör ha för däck, sen vräker man ut gislaved, vredestein,hacka, michelin och macripper, ett tag hade man några koreadäck med,... Närmare bestämt är ALLT bäst för din bil, om det bara köps där....
Sanningen är ju den att ingen har bemödat sej med att köra varenda volvomodell med alla däckmodeller för att se vad som fungerar bäst. Då ska man inte göra sken av det heller.
Men det är långtifrån dom enda som gör sken av det tyvärr.
Köp gärna testvinnare alltså, dom är säkert väldigt bra, men glöm inte nu att serva bilen ordentligt och uppdatera den chassiemässigt innan snön kommer och sen att sänka farten och köra med känslan när snön kommer så blir det här en bra vinter för alla oavsett däckfabrikat och placering i test. :wink:
av llesrof
StringerBell skrev:Jag har alltid undrat: Varför kör folk av vägen? (Senaste vintern i färskt minne). Man KÄNNER ju när däcken har dåligt fäste, det kan ju inte komma som en överraskning. Det enda som möjligen kan överraska är svartis. Själv kan jag LÄTT sätta ett betyg 1-10 på vilket fäste bilen har för tillfället. Man känner det ju, och anpassar körningen.

Håller helt med pettson - det är alltid förarens fel om han hamnar i diket. Faktiskt.
Jag lyfter på hatten för din helt otroliga skicklighet i att framföra motorfordon i venterväglag. Tänk om man bara hade en bråkdel av din talang... Min erfarenhet är den att man inte alltid själv kan välja situation och fästet kan ändra sig snabbare än man hinner bilda sig en uppfattning om det. Vid ett givet tillfälle kan det fungera att ligga i 70 knyck på en rak och fin med snötäckt väg. Greppet finns där. I nästa ögonblick har snön övergått till en vit ishinna och om man bromsar händer det ingenting. Jag har vart med om det strax söder om Linköping för några år sedan. Det var riktigt otäckt. Som tur var, eller om det var erfarenhet/skicklighet, körde jag extremt försiktigt då jag visste att det var snorhalt. Jag hade ändå lite grepp. Det kändes inget i underlaget när det blev blankis, vägen var rak och jag tuffade på i mina 50 knyck på 90-sträckan. Plötsligt såg jag en massa bilar i dikena så jag anade oråd och kände lite försiktigt på bromsen. Det bara rasslade till när ABS:en slog till och jag fortsatte med ungefärs samma fart som tidigare. Totalt snorhalt. Det var bara till att släppa gasen och sakta ned till 15 Km/tim eller nått sånt. Det otäcka var att jag märkte inte övergången förens jag bromsade. Jag provbromsade ändå med jämna mellanrum. Med tanke på hur många bilar det låg i dikena så var det fler än jag som inte hade märkt att det övergick från halt till absolut snorhalt.

Innan denna upplevelse resonerade även jag att man självklart märker om det är halt och hur halt det är. Efter detta har jag blivit mer ödmjuk till min egen förmåga att köra bil. Att folk får samma insikt tror jag alla tjänar på.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Vinterdäckstrådar är det roligaste som finns, nästan.. :D

Alla har sin tro, sitt kunnande, och det skiljer sig totalt ganska ofta. Otroligt egentligen att det kan skilja sig så stort från förare till förare när det gäller samma sak, som snö och halka.

Själv tror jag en hel del på det llesrof säger om att vara ödmjuk mot underlaget, samtidigt som jag tycker att det funkar alldeles utmärkt med dubbfria däck. Och jag tror man blir allt mer försiktig ju äldre man blir.

Kommer ihåg en jul för väldigt många år sen, det hade snöat och på julafton(tror det var jul) så regnade det och det blev isgata. Det var absolut noll fäste t.o.m. när man skulle gå på skiten. Dubbfriadäck funkade så klart inte så bra. Men det gjorde det inte för de som hade dubbdäck heller, de hade lika stora problem de också.

Det som Stringer Bell är inne på om "känslan för fordon och underlag" är inte helt fel den heller, jag tror det är ganska många som inte har nån som helst känsla för hur fordonet uppför sig mot underlaget. ¨Men även som van att "känna fordonet" kan man bli jävligt överraskad ibland, och det är väl då det är fullt avgörande om hur mycket du känner fordonet, samt kan vara kall nog att göra rätt manövrer och på så sätt rädda situationen.
De som inte har någon känsla alls hamnar allt som oftast i diket, ibland med tragiska följder.

Kanske ett krav på körteknik vore hjälpande?
Kanske motorklubbar kunde ordna med "lekbana" som allmänheten fick komma att använda för att lära sig känslan för fordonet?
Räddningspersonal har ju lekområden för just detta.
av *pettson*
Sen får man inte glömma att en del fordon har helt enkelt ingen vägkänsla ens som nya, man kan tro att ratten inte är direktkopplad till hjulen. Där är det inte lätt oavsett vad man är för förare eller vad man nu valt för däck. Där gäller bara att komma ihåg att det är vinter och köra med insidan av huvudet oavsett vad underlaget visar.
av llesrof
DogWalker skrev:Kanske ett krav på körteknik vore hjälpande?
Kanske motorklubbar kunde ordna med "lekbana" som allmänheten fick komma att använda för att lära sig känslan för fordonet?
Räddningspersonal har ju lekområden för just detta.
+1 på det. Jag skulle verkligen vilja testa min bil under ordnade former. Jag vill inte testa på allmän väg eller där jag riskerar att förstöra bilen. Jag får intrycket av att många börjat sin karriär som bilförare med att köra fort-som-fan med en gammal Volvo 740 eller liknande. Jag ser dom hemma i byn när de åker runt och sladdar i industriområdet eller på någon parkeringsplats, eller varför inte inne i villaområdet? Detta är inget jag vill hålla på med även om det kan bli en och annan liten svansviftning vid högtidliga tillfällen. Dessutom anser jag att planlöst sladdande på en parkering eller på en skogsväg inte är samma sak som att vara en säker förare och kunna hantera bilen när det väl gäller ett skarpt läge.

En lättilgänglig halkbana skulle vara fint att ha. Problemet är, om man tar pettsons resonemang med däckstest och som det trots allt ligger en del i, att en halkbana sällan liknar verkligheten där halkan kan komma utan förvarning. På en halkbana sitter man och väntar på att det skall bli halt och att man skall få sladd. Min inställning till bilkörning i allmänhet och vinterbilkörning i synnerhet är att man skall vara försiktigt och hålla sig på rätt sida gränsen och dessutom ha en bred marginal. Problemet är att gränsen kan flyttas utan någon nämnvärd förvarning. Jag försöker köra min bil som om den vore en gammal BMW 3-serie med blankslitna sommardäck när det är halt. Okej, jag överdrev en smula, men ni förstår säkert mitt resonemang. Antisladd och andra hjälpmedel vill jag ändå ha utifall mitt omdöme sviker eller den gången jag bara har maximal otur. Då kan jag trots detta i bästa fall fortsätta färden eller i värre fall, ha överlevt något som kunde slutat i katastrof.

Det är lätt att sitta och säga att det skall vara på det ena eller andra viset och att vara framklok (motsatsen till efterklok), men till slut har man ändå börjat kompromissa. Ingen väljer alltid det säkraste alternativet när det finns saker som kan vara, eller borde vara, tillräckligt säkra. Dubbdäck är bevisligen säkrare än dubbfria men ändå väljer jag och många andra just dubbfria däck. Det har fungerat utmärkt för mig de senaste 18 åren och kommer säkert fungera utmärkt ett tag till. Det kan komma en dag då jag glider av vägen på grund av att jag inte hade dubbdäck just då och vid det enda tillfället. Den som kört i 9 Km/tim på en sträcka med ishalka kan alltid hävda att jag var omdömeslös när jag körde av vägen när jag körde i 10 Km/tim på samma sträcka och vid samma tillfälle. Det finns alltid de som klarar sig trots att de bara var ett hårsmån efter de som trillade över kanten, och de kan alltid slå sig för bröstet och bua åt dom som åkte ut eftersom de inte hade en aning om hur nära de själva var. För mig är det inte svart eller vitt eftersom skillnaderna kan vara väldig små men få stora konsekvenser. På samma gång är det svart eller vitt - antingen håller man sig på vägen eller så åker man av. Sedan behöver man inte vara dum i huvudet och göra galna prioriteringar som att köpa billigaste skitdäcken till sina 19" kopiafälgar eller köra på som vanligt i halkan bara för att man har AWD och antisladd.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]