Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pana
ok jag hade för mig att 2.2 fanns fram till -90 och 2.4 satt i B234F motorerna,men jag kan ha fel.
Du menar att kallstartsventilen kan oraka felsymptomen ? det verkar som om den får för lite soppa ändå.och en trasig kallstartsv borde väl innebära problem endast vid kall väderlek? Kan man mäta upp en ventil på nåt sätt?
Mvh Pana
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du har en diagnosdosa vid vänster fjäderbenstorn (plastdosa med 6 uttag under locket) så har du LHJ 2,4.

Kontroll av kallstartsventil.
Kylvätsketemperaturen skall vara under 20 Celsius. Lossa kontaktstycket till ventilen. Ta bort kabeln mellan tändspole och fördelare. Låt någon köra runt motorn med startmotorn medan du kollar att det finns ström i kontaktstycket.
För sedan kontaktstycket åt sidan, det kommer att alstras bensinångor så var försiktig ha gärna en lämplig brandsläckare tillgänglig för säkerhets skull. Demontera ventilen genom att skruva bort de två skruvarna. Ställ tändningsnyckeln i tändningsläge för att bränslepumpen skall aktiveras, vänta någon minut så att bränsletrycket bör vara normalt. Det skall nu inte droppa från ventilen, om det gör det skall den bytas. Anslut kontaktstycket till ventilen och rikta den ner i ett lämpligt kärl. Låt någon köra runt startmotorn medan du iakttar vad som kommer ut ur ventilen. Sprutbilden skall vara en fin konformad "stråle", om den är oregelbunden bör ventilen bytas.

Mvh GK
av Pana
ok ska testa dessa saker,
låter konstigt men jag hoppas nästan att jag hittar nåt som är trasigt och inte bara en massa felsymptom :-P
av erikeriksson
Hej, har inte läst "tråden" så noga, men kan det inte vara "tomgångsmotorn" som kärvar/är trasig eller "klick" brytaren som slår på av när man gasar från tomgång.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Inte för att vara petig...men...

Brändsletrycksregulatorn (BTR) på LH 2.4 håller ett tryck på 3 bar.
Kallstartventilen aktiveras vid en motortemp på under -16*C.
av Pana
Fixat en bränsletrycksmätare nu ,ska testa imorgon.
erikeriksson: tomgångsmotorn verkar fungera,iallafall om man testar via diagnosdosan
spjäll lägesgivaren också.
en fundering är :om jag kopplar in tryckmätaren längs bak på fuelrailen mäts väl bränsletrycket utan btr:en?
tänk om btr släpper tillbaka "för lätt" hur kollar man det?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Pana skrev:Fixat en bränsletrycksmätare nu ,ska testa imorgon.
erikeriksson: tomgångsmotorn verkar fungera,iallafall om man testar via diagnosdosan
spjäll lägesgivaren också.
en fundering är :om jag kopplar in tryckmätaren längs bak på fuelrailen mäts väl bränsletrycket utan btr:en?
tänk om btr släpper tillbaka "för lätt" hur kollar man det?
Du kan kolla om BTR fungerar genom att ta bort respektive sätta dit vacuumslangen.

Mvh GK
av Pana
Sådär då har man kollat bränsletrycket då... 2,6 bar på fuelrailen,3,2 bar utan btr-vakumslang och 4-5 bar med pluggad retur från btr.
den enda möjligheten att hålla den på tomgång är att till ca90% täppa för lmm med handen eller plugga btr returen.
Om systemet kräver 3 bar ,är då 2,6 för lite? varför går den inte utan vakumslang då den ger 3,2 bar??
Jag är föryllad och snart uppgiven
Jag står snart inför 3 val:
-Byta allt förutom ev baksätet och däcken
-Lämna in bilen på volvo
-eller kanske det mest förnuftiga,ställa av bilen och köpa öl för skattepengarna..
av tuxedo
Hej.
Du har gjort ett "livsfarligt" prov om du pluggat returledningen från BTR.
Om pumpen fungerat normalt skulle trycket stiga till 10-12 bar med stor risk att slang eller filterburken sprängs och bensin sprutat ut och ev. antändts.

Eftersom det endast vart 4-5 bar vid pluggningen tyder ju det på att huvudbränslepumpen är defekt.

Normalt tryck ska vara 3 bar över trycket i insugningsröret därför att trycket på insprutarna ska vara konstant.

Om pumpen är defekt, vilket jag tror, (orkar ej ge fullt tryck vid pluggad retur) så kan kanske BTR.-en få svårt att reglera in 3 bar vid gaspådrag.

Tycker nog det vore värt att prova med en ny pump ev. en från bildemonteringen.

//tuxedo.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]