Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pana
Börjar bli lite less efter förtvivlat felsökande.Motorn(B230f) startar hur bra som helst ,efter 5 sek går den upp till 1500 varv i ung. 5sek ,sen stannar den. Den går att hålla den vid liv om man pumpar fort på gasen.
Har testat att byta: lmm,btr,spjällhus,inspr.box,relän,fuelrail,givare,pumpar ,kontrollerat lamdasonden mm.mm
Vad i all sin dar kan det vara för fel? Noteras ska att om man pluggar returen på BTR:en så går den på tomgång.Samma resultat om man håller för luftintaget före lmm med handen. Får förmodligen för lite soppa,eller?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vid expansionskärlet skall sitta ett relä för spridarna, har du kollat det?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det enda att göra är en grundlig felsökning, koppla in en tryckmätare och kontrollera trycket vid bränslepumpen respektive vid ingången till railen. När du bytte delar, bytte du till nya eller begagnade?

Mvh GK
av Pana
jag lånade en fullt fungerande 740 som jag flyttade över grejer ifrån,visserligen en -88:a men..
88:ans fuelrail verkar inte ha anslutning för kallstartsventil ,men felsymptomen var identiska ändå vid bytet.
det enda som är nytt är tempgivaren till boxen.
Kör man diagnostiken får man ingen signal från kallstartsventilen,men det måste väl vara ett annat problem.
(spridarna knackar 13hz,tomgångsmotorn 2hz men då intervallet kallstartsventil kommer är det tyst)
För att vara säker har jag testat 4 olika lmm 3 st btr och 2 st boxar

Mvh Pana
av Pana
Men tack för tipset med tryckmätare.
Visserligen testade jag flödet iallafall ,jag fyllde en halv heinikenflaska på ca 5 sek .
Men det testet är föga tillförlitligt :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var det en blå eller svart kontakt på den tempgivare du satte dit som ersättning. Ursäkta också frågan om det var tempgivaren under 3:ans insug du bytte.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Svart kontakt är precis vad det skall vara. :-)-)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan det vara en tidig 88:a du lånar delar av, i så fall har den nog LH Jetronic 2.2 och du har 2.4 som jag själv har på min sena 88:a. Bränsletrycket på 2.2 är 1,86 till 2,2 Bar medan 2,4 skall ha 2,2 till 2,6 Bar. Min sena 88:a har kallstartsmunstycke under insuget som din 89:a har. Ta loss kallstartsmunstycket och testa det.

Mvh GK
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]