NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fox81
Jeg har også samme feil som Doffen nå.
Kun i dag den startet med timeren, før i uka så står det bare at den er aktivert når jeg kommer ut og bilen er kald. Når jeg skal starte den på direktestart så kan den fungere, ellers skrur den seg av etter alt fra 5 sekunder til 30 min.

Jeg har ikke sjekket dette men kanskje dere vet;
Om jeg velger en tid på timeren og varmeren fungerer...
Vil timeren starte til samme tid hver dag, eller kun den ene dagen jeg satte den på?

Om jeg må aktivere den for hver dag så tyder mye på at det er en elektrisk feil siden står som aktivert etter at bilen skulle vært varm.
av peon
även jag har liknande problem med min bensinvärmare på min V50 07a 2,4 bensinare.
På min senaste service påpeka jag problemet och de gjorde en mjukvarut uppdatering utan bättre resultat.
problemet är att den Ibland inte startar på Tiduret, när man kommer till bilen som är kall står de fortfarande bränslevärmare tidur aktivt även fast den passerat tiden.
Och ibland står det helt enkelt inget på displayen även fast man ställt in tiduret men fortfarande kall bil.
Dock upplever jag att Den nästan alltid fungerar när man startar den manuellt.

Någon kommit till någon slutsats vad problemet kan vara?
:roll:
av Booster
Har också problem med värmaren. Det verkar som att den drar ur batteriet. Allt startar och låter bra + att den ger värme. So far so good men när den gått ca 10 minuter så är batteriet nästan dött. Jag ska prova att byta batteri till att börja med men jag tänkte på era ovanstående problem, kan det ha med batteriet att göra?
av peon
ja det kan eventuellt vara batteriet, men då borde den försöka starta iallafal och inte visa tidur aktivt fortfarande på displayn. Det står även i instruktionsboken att den inte startar vid låg batteri men jag tror de är något tjall på någon styrenhet/bränslevärmaren
Min värmare la av förra vintern, vid senaste servicen 14.000 mil kunde tekniken säga direkt att det är styrenheten, och det stämde, så nu fungerar allt igen. Felkoden var: CPM-1308 Värmarfläkt=felaktig signal, med andra ord, det var alltså styrdonet till värmaren som var felaktig och inget fel på värmaren, Styrenheten diesel/bensin heter VO 31267431 och kostade 3.186:- exklusive arbete.

/Erik
av peon
provade lite igår igen att starta den manuellt, men nu tog de 3 försök innan de kicka igång, pröva lite senare oxå med samma resultat.

När den startar hörs ett tickande ljud ifrån bensintanken ett ganska kraftigt, får inte värmarn soppa?
Några felkoder har jag aldrig sett när min krånglar... de börjar ju närma vinter snart så måste få ordning på grejerna :)
På min var det batteriet som var boven, missade starttider men gick bra manuellt samt när bilen gick.
Batteriet i en Volvo diesel med värmare håller inte mer än 3 år, inget konstigt tycker Volvo...

Testa att göra en belastningskontroll av batteriet.
Hej!

Batteriet är nu utbytt (efter 5 år, inte en dag för tidigt mätt i Ah, dock fortf bra startström). Har satt in ett Biltema AGM-batteri 80Ah/800CCA för 1600kr, vilket känns väl värt att ge en chans! Det batteriet är 190mm högt, men passar utan problem trots att originalbatteriets höjd är 175mm.

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]