Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Efter att jag bytt fjädrar fram så blev framvagnen högre än vanligt. Först trodde jag att jag fått fel/för höga fjädrar, men efter att ha kollat med kunnigt folk kom jag fram till att det var rätt fjädrar jag fått.

Nu undrar jag, kan det vara så att jag rubbat framhjulsinställningnen på ett sådant sätt att bilen blivit för hög.
Isåfall, vad ska jag göra? Går det jutsera själv eller är det bara att åka till verkstan?

Robert
av roberte
Nja, tror inte bakvagnen är trött. Om man jämför med andra S40 så ser bakvagnen ut att vara normal men framvagnen har ett 3-4 cm större mellanrum mellan däck och skärmkant.
av ziggeman
Jag har samma sak på min v40 2.0t -99 (SE) och jag har sett samma sak på flera bilar, även en del andra volvo modeller, typ som 850. läste något om sänkning satts man kan köpa hos volvo, fast om man har en sport variant gör det inte så mycket skillnad. Men jag har inte provat själv. Så jag tror inte det är ett problem, utan att det bara ser lite dumt ut. Hoppas det löser sig annars :D
av roberte
Ok, skönt att höra att fler har samma. Det konstiga är att det blev så här efter att jag bytt fjädrar så det känns som om jag inte fått ihop det helt rätt...
av ziggeman
Sådär, nu har jag vart ute och kollat runt lite på de olika v40 modellerna, verkar som de flesta v40 ser ut som din och min gör, en del är det inte så på, kan vara andra års modeller, samt att en del s40 är likadana som våra, men även där finns dem s40 som inte har samma "problem". Har även kollat runt på sajten Garaget och sett att de flesta v40 -99 2,0T har samma som våra med, så jag antar att det ska vara så. Hoppas detta hjälpte lite mer :D

P.S.
Jag har även bytt högersidan fjädring hos Volvo, och jag förmodar att dem vet vad de gör, så jag inte fått fel del :)
D.S.
av pashans
Jag upplever också att framvagnen på min V40 är något högre än normalt, bilen har en något bakåtlutande stil, ungefär som en gammal jänkare. Dessutom när jag kör i gupp känns det som om fjädringen "skjuter" ut i ändläget så det klonkar. Det känns inte riktigt optimalt.

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]