Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svahnström
Hej har en 945gl med B230fb motor. När jag startar bilen går den orent men bara en liten stund. Det poffar och låter som den går på 3cyl och sen helt plötsligt går den kanonbra igen. På volvo sa dom åt mig att byta tändkablar så detta är gort men utan resultat. Vad kan det vara? Börjar bli trött på att få stå och gasa en stund tills den går riktigt innan jag kan åka iväg. Mvh Victor
Användarvisningsbild
av lilleman
kolla hur tändstiften ser ut på varje cylinder
jag hade samma symtom på en 240 och det
var toppackningen som var dålig där läckte in vatten
i 4ans cylinder när den stog still
när man starta så gick den bara på 3-cylindrar och rök vitt
ibörjan men bra efter en stund.

Mvh/Roger :D
av tuxedo
Demontera fördelarlocket och rotorn.

Kontrollera noga om det är fukt i fördelarlocket och rotorn och om det finns brända fåror efter överslag.
Om locket ser allmänt dåligt ut bör du byta ut det , också rotorn.
Satsa på Volvo orginaldelar när det gäller tändningsdetaljer!

Det är höga spänningar i födelarlocket och det är lätt att det blir överslag i det om det finns defekter.
Om rotorn inte är Volvo orginal kan det hända att det blir överslag i den till rotoraxeln.

Ett litet tips:
Om det är fukt i locket kan du tillverka ett tak över fördelaren.
Då det finns ett ventilationshål i överkanten på fördelarlocket kan det läcka in vatten där från gummilisten mellan huven och torpedplåten. denna gummilist tätar ej vid regn och om man dessutom öppnar huven när det är vatten på den rinner det rätt ner på fördelaren.
Det plastskydd som sitter omkring fördelaren skyddar inte från att vatten från list och huv kan tränga in i ventilationshålet.

"Taket" tillverkas enklast av ett 10 cm tjock sittunderlag (värmesittdyna).
Klipp till en bit som passar genom att sticka ner den ordentligt melllan bromssledningarna och torpeden precis ovanför fördelaren.
Vik sedan ut sittunderlaget över fördelaren så att det täcker den ordentligt.
Prova sedan att öppna huven med vatten på och kontrollera att det ej rinner på fördelaren.

Om du är lite snitsig går det att få till "taket "ganska snyggt. 8)

Själv har jag kört med detta tak i två år nu och har inte haft några fuktproblem i fördelaren sedan jag gjorde detta tak.

//tuxedo.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]