Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag bytte ut min 855GLT -93 på 42000mil mot en 855GLT -96 på 16000mil och det är ju olika bränslesystem på dom, men jag inbillade mig att det skulle bli till det bättre vad det gällde den nyare, eller åtminstone inte sämre...
Min -93a låg på ca 0,91-0,93l/mil blandad körning medan min -96a ligger runt litern och gärna över också :evil: Är detta normalt på dessa årsmodeller eller var ska man börja felsöka?
Bilen har ju inte gått så många mil och är välservad enligt boken (och mer därtill).
Bilen går som den ska så när som på att den kan rycka till lite när den är kall.
av *pettson*
Dom är lika servade, nya stift, lock, rotor, kablar och filter, samma körstil och samma väg, samma klimat alltså varken varmare eller kallare än under förra mätperioden. Ändå skiljer det runt 1dl milen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Förmodar att du kontrollerat trycket i däcken samt att inga bromsbelägg ligger på.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:Dom är lika servade, nya stift, lock, rotor, kablar och filter, samma körstil och samma väg, samma klimat alltså varken varmare eller kallare än under förra mätperioden. Ändå skiljer det runt 1dl milen?
-96an är servad enligt bok förutom att olja/filter är bytt redan var 1000:e mil.
Jag har dessutom bytt stift, kablar, fördelarlock, rotor nästan direkt efter inköpet.

-93an servades inte lika ofta, drog olja som tusan så man bara hällde på ny olja vid behov och filtret byttes typ var 3000:e mil eller nåt innan man fick tummarna loss.

Bilarna har alltid samma chaufför och körs samma sträckor.
-93an har jag ju under 3år (11000mil) kunnat följa upp medans -96an har jag förvisso bara hunnit köra 800mil med under de senaste månaderna. Men om man jämför med -93an så drar denna betydligt mer oavsett, denna drar mer med sommarhjul än vad -93an gjorde med dubbdäck + släp efter...

gnestakalle skrev:Förmodar att du kontrollerat trycket i däcken samt att inga bromsbelägg ligger på.

Mvh GK
Självklart!
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:Det är även kollat så kamaxlarna står korrekt? Inte ovanligt med ett hack fel på avgaskammen.
Kamaxelrem är bytt på Volvo vid 12000mil och bilen går ju bra, så jag förutsätter att remmen sitter som den ska iaf. Men vad är en rimlig förbrukning på en GLT -96a? Bara menar att även bilar av samma sort kan ha olika förbrukning men att denna trots den högre förbrukningen hamnar i det spannet som är brukligt för dessa motorer!?
Användarvisningsbild
av Hilmer
olindh skrev:Kan det vara så att det är en 97a du har? Förbrukningen gick upp en deciliter på 97ans modell.
Årsmodell -96, uttagen 1996-04-17
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Min tar ca 0.85 med 70% landsväg. Den har aldrig tagit över litern.

Vad har du för däckdimension? Bredare sulor drar ju upp förbrukningen

/Kalle
Användarvisningsbild
av Hilmer
~Kalle~ skrev:Min tar ca 0.85 med 70% landsväg. Den har aldrig tagit över litern.

Vad har du för däckdimension? Bredare sulor drar ju upp förbrukningen

/Kalle
205/50/16 dvs originaldimension på originalfälg.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]