Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
För en tid sedan när jag skulle starta dieselvärmaren via Direktstarten så blinkade PÅ för att nästa blink så stod det AV. Provade det ett par gånger till min samma sak. Testade igen några dagar senare men samma sak. Batteriet ok och tillräckligt i tanken.

Jag åkte till Volvo och dem kopplade in datorn. Där fick de upp att värmaren ha försökt starta flera gånger men inte startad och då hade det blivit stopp via mjukvaran. De tog bort "felet" och sedan kunde de starta värmaren.

Men nu är det strul igen med deiselvärmaren. Startar man din via Direktstart eller Tidur så surrarden igång och börjar bränna i ca 1 min. Sedan slutar den att bränna för att enbart stå och surrar i ca 1 min. Nu kan man höra att det kommer ett par stora "bubblor" i slangen under instrumentpanelen. Har aldrig hört det tidigare. Sedan slutar värmaren att surra.

Jag har provat detta 3 gånger under oilka dagar och det händer samma sak.

Någon som tror sig veta vad felet är?
av Arne
Brännaren behöver nog en översyn, rengöring och/eller koll på i vilket skick brännarkoppen är. Vilken årsmodell är det?
av inkognito
Brännkropp, flamvakt ,glödstift är vanliga fel
av Kurtoua
Hej av din beskrivning av fetet så tyder det på att cirkulationspumpen har stannat under den tid som värmaren har stått stilla. Det som stänger av värmaren är överhettnings skyddet och det du hör är en kokning i vattnet.
Den verkstad som radeade och startade värmaren lät den inet gå en hel körcykel därav fick de inte fram det fel som du har.
En bränslevärmare skall köras även om det är 20grader ute, bränslet dunstar i ledningen och det tar mer än 3 startförsök att komma fram när det blir kalt och värmaren behövs, efter tre startförsök stöngs värmaren av för att inte dra ur batteriet.
Mvh Kurtoua
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja helt klart kckar ju vattnet, alltså funkar inte cirkulationspumpen
av Sharkbait
Arne skrev:Brännaren behöver nog en översyn, rengöring och/eller koll på i vilket skick brännarkoppen är. Vilken årsmodell är det?

Det är en -07..
av Sharkbait
Kurtoua skrev:Hej av din beskrivning av fetet så tyder det på att cirkulationspumpen har stannat under den tid som värmaren har stått stilla. Det som stänger av värmaren är överhettnings skyddet och det du hör är en kokning i vattnet.
Den verkstad som radeade och startade värmaren lät den inet gå en hel körcykel därav fick de inte fram det fel som du har.
En bränslevärmare skall köras även om det är 20grader ute, bränslet dunstar i ledningen och det tar mer än 3 startförsök att komma fram när det blir kalt och värmaren behövs, efter tre startförsök stöngs värmaren av för att inte dra ur batteriet.
Mvh Kurtoua

Så du tror att det är cirkulationspumpen som är död?

Mvh
av Sharkbait
Nu har jag demonterat dieselvärmaren. Glödstiftet ser fräscht ut, koppen var kliniskt ren och kablar/kontakter satt fast och inga synliga brott. Demonterade bort vattenpumpen och satte ström på den. Inte ett enda livstecken på vattenpumpen. Skruvade isär vattenpumpen och upptäckte detta.

Bild

Inte konstigt att det har kommit in vatten där för det fanns ingen o-ring som tätar på den sidan. Varför finns det ingen o-ring där?
Förhoppningsvis så är det "bara" vattenpumpen som är problemet...

Någon som har kolla på vad Volvo vill ha för en ny vattenpump?

Mvh
av Rådlös
Nu har jag inte fullkoll på pumpen i din dieselvärmare, men när det gällde dom äldre bensinvärmarna, Volvo Flygmotor 091B, fanns även i en dieselversion, så var det förr så att Volvo tog ~ 2000 kr för cirkulationspumpen. Exakt samma punp fanns i båttillbehörsbutiker för näst intill halva priset.
Kolla upp vad pumpen heter och storlek på slangstosar, drivspänning och effekt etc. etc. Sök sedan på Johnson Pump, marinpumpar, kylvattenpumpar och i några steg till, så bör du kunna hitta något? Notera artikelnumret och gå till en större båttillbehörskedja. Där borde din pump finnas billigare än hos volvo.
av inkognito
Är det Volvos egen värmare, eller är det webasto/eberspächer ? är de någon av de sistnämnda, så sök på ebay.de, de har reservdelar till en spottstyver, mot vad det kostar i detta land.

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]